EPN

FARMA3010 Anvendt farmakologi og farmakoterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Pharmacology and Pharmacotherapy
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi/farmakoterapi og omfatter pasient- og praksisnær kunnskap. Hensikten er å bidra til en mer helhetlig forståelse av pasientrettet behandling innenfor viktige terapiområder som nevrologi, psykiatri, hjerte-kar, diabetes og kreft. Individualisering og oppfølging av terapi for ulike pasientgrupper og aldersgrupper er sentralt. Legemiddelmonitorering, pasientsikkerhet og anvendt farmakokinetikk og farmakogenetikk inngår som viktige elementer.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Farmakologi 12 studiepoeng
  • Legemiddelanalyse 3 studiepoeng

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap innenfor anvendt farmakologi, med vekt på farmakogenetikk, farmakokinetikk, interaksjoner og individualsiert oppfølging av ulike pasient- og befolkningsgrupper globalt
  • har inngående kunnskap om utvalgte terapiområder innen sentralnervesystemet (epilepsi, psykiatri), hjerte/kar (primærprofylakse), type 2-diabetes og kreftbehandling (cellegifter, terapi, immunologisk behandling)
  • kan gjøre rede for farmakokinetisk og -dynamisk variabilitet og hvilken betydning dette har for forskjeller i effekt og bivirkninger av legemidler
  • kan gjøre rede for prinsippene for legemiddelmonitorering
  • kjenner til praktisk anvendelse av legemiddelanalyser og biokjemiske lab-variable
  • kjenner til prosessene i kliniske utprøvninger og systemer for legemiddelovervåkning
  • har innsikt i behandling og oppfølging av de vanligste akutte legemiddelforgiftninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere farmakologisk behandling og oppfølging av spesielle pasientgrupper som barn, unge, gravide/ammende og eldre
  • kan vurdere valg av hensiktsmessig legemiddel og legemiddelform basert på en helhetlig vurdering av pasienten
  • kan anvende kunnskap om legemidlers virkningsmekanisme, effekter, bivirkninger og interaksjoner til å identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer på individnivå
  • kan vurdere legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder i forhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • kan identifisere legemidler i biologiske prøver som blodplasma og urin
  • kan planlegge og gjennomføre et begrenset prosjekt i samarbeid med andre
  • kan anvende digitale verktøy og læringsressurser i egen læringsprosess  

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan reflektere over legemiddelrelaterte utfordringer knyttet til pasientrettet behandling
  • kan samarbeide tverrprofesjonelt om legemiddelbehandling med andre helsefagstudenter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer inkludert journal-club seminar med fokus på internasjonal og engelskspråklig litteratur, laboratoriearbeid og praksisbesøk.

Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden ved universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid. I tillegg benyttes digitale quizer og diskusjonsforum.

Studentene skal delta i tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) med andre helsefagstudenter. Hensikten er å synliggjøre ulike helseprofesjoners faglige tilnærminger og bidra med egen kompetanse i samhandling om riktig legemiddelbehandling og -bruk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på gruppearbeid og laboratoriearbeid
  • deltakelse på seminar med muntlig fremlegg av prosjektoppgave
  • deltakelse i tverrprofesjonell samarbeidslæring
  • digital test

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelser.