Programplaner og emneplaner - Student
FARMA3000 Anvendt farmakologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Pharmacology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi, men omfatter også samfunnsfarmasi og kjemiske aspekter, fra legemiddelutvikling til individualisert behandling. Sentrale temaer er terapiområdene epilepsi, psykiatri og betydningen av anvendt farmakokinetikk og legemiddelmonitorering og -analyse for oppfølging av spesielle pasientgrupper.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Farmakologi 7 studiepoeng
- Legemiddelanalyser og legemiddelutvikling 2 studiepoeng
- Samfunnsfarmasi 1 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår, med unntak av emnet FARMA2400 Legemiddelregning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap innenfor klinisk farmakologi, med vekt på farmakogenetikk, anvendt farmakokinetikk og interaksjoner samt oppfølging av spesielle pasientgrupper
- har inngående kunnskap innenfor utvalgte terapiområder som epilepsi og psykiatri
- viser forståelse for farmakokinetisk og -dynamisk variabilitet og hvilken betydning dette har for forskjeller i effekt og bivirkninger av legemiddelbehandling
- kan gjøre rede for prinsippene for legemiddelmonitorering
- kjenner til praktisk anvendelse av legemiddelanalyser
- kjenner til prosessene i legemiddelutvikling, fra drug design til kliniske utprøvninger
- kjenner til eksempler på modellering av legemidler basert på molekylets struktur
- har bred kunnskap om legemiddelbruk og legemiddelrådgivning i et livsløpsperspektiv
- kjenner til systemer for legemiddelovervåkning og spontanrapportering
- har innsikt i behandling og håndtering av de vanligste akutte legemiddelforgiftninger
- kan vurdere valg av hensiktsmessig legemiddel og legemiddelform basert på en helhetlig vurdering av pasienten
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ervervede kunnskaper i farmakologi for pasientrettet behandling gjennom arbeid med pasientkasuistikker
- er løsningsorientert med hensyn til bruk av farmakokinetikk i behandling av pasienter og vurdering av årsaker til variabilitet i effekt/tolerabilitet for optimal behandling
- kan bruke forskningsbasert fagstoff i et prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan reflektere over legemiddelrelaterte utfordringer knyttet til pasientrettet behandling
- kan planlegge og gjennomføre et begrenset prosjekt i samarbeid med andre
- kan reflektere over samfunnsmessige følger av økende medikalisering
- kan bidra til innovasjon og entreprenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene i emnet omfatter forelesninger, seminarer med studentaktive diskusjoner, praktisk laboratorieoppgave om kvalitetskontroll av legemidler og arbeid med prosjektoppgave.
I forbindelse med dette emnet skal studentene delta på "Innovation Camp", som arrangeres for tredjeårsstudenter på flere av fakultetets bachelorstudier. Her skal studentene delta i tverrfaglig samarbeid med fokus på innovasjon og entreprenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer med muntlig fremlegg
- tilstedeværelse på "Innovation Camp" eller godkjent tilsvarende oppgave
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.