EPN-V2

FARMA2500 Legemiddelanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Drug Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
9.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende fire arbeidskrav (som skal inngå i en mappe) er godkjent:

Arbeidskrav 1

Med utgangspunkt i en utstilling, et museumsbesøk, en installasjon eller lignende, utformes en undervisningsplan om urfolk og minoriteters historie i Norge med begrunnelser, 750 ord +/- 10 %, individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studenten reflekterer rundt spørsmål knyttet til urfolk og minoriteter i Norge og får en dypere innsikt i temaet.

Arbeidskrav 2

Individuelt skriftlig fagnotat om elevenes læringsprosesser, 1400 ord +/- 10 %. Innholdet i fagnotatet legges fram på studentseminarer. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over elevenes læringsprosesser samt øving på muntlig formidling i et plenum.

Arbeidskrav 3

Deltakelse på tverrprofesjonelt seminar. Ut fra dette seminaret skal studentene skrive en faglig tekst i gruppe, omfang 1 000 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over samarbeid med andre profesjoner.

Arbeidskrav 4

Individuelt fagnotat om mobbing og krenkelser med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om praksisskolens arbeid med læringsmiljøet, omfang 1 000 ord +/- 10 %. Innholdet i fagnotatet legges fram på studentseminarer. Formålet med arbeidskravet er å reflektere over forskning om mobbing og krenkelse og praksisfeltets arbeid med læringsmiljø.

Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Forkunnskapskrav

Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Læringsutbytte

Læreplan, opplæringslov og inntil 10 paginerte sider egenproduserte notater.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Vurdering og eksamen

Emne 1 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Klasseromsforskning

  • elevdeltagelse og samhandling
  • læringsledelse og læringsmiljø
  • organisering av læringsaktiviteter
  • dialogisk undervisning

Tema 2: Elevens lærings- og danningsprosesser

  • dybdelæring
  • perspektiver på danning
  • digitale verktøy for læring

Tema 3: Mobbing og krenkelser

  • perspektiver på mobbing
  • tiltak mot mobbing
  • tverrprofesjonellt samarbeid

Tema 4: Mangfold og inkludering i et historisk perspektiv

  • urfolk og minoriteters rettigheter i skolen og samfunnet
  • normkritiske perspektiver

Hjelpemidler ved eksamen

  • Kalkulator
  • Kjemidata (tabellverk) av Bjørn Pedersen
  • Molekylbyggesett
  • Egenproduserte håndskrevne notater
  • Egne godkjente laboratorierapporter

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode