EPN-V2

FARMA2400 Legemiddelregning Emneplan

Engelsk emnenavn
Drug Calculations
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
1.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
  • har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter

Ferdigheter

  • Studenten mestrer legemiddelregning, ved at han/hun
    • kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
    • kan regne ut dose, styrke eller mengde
    • kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
    • regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
    • kan regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0,15 ml/kg/min)
    • kan regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
    • kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
    • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning

Arbeids- og undervisningsformer

Emnets arbeids- og undervisningsformer innebærer studentaktive arbeids- og undervisningsformer i tillegg til forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Kvalifiserende regneoppgaver i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen.

Studenten har inntil tre forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen, og inntil tre nye forsøk før ny/utsatt eksamen.

En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, tre timer.

Studenten har tre forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den tredje eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et fjerde og siste forsøk.

For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet gir en innføring i organisasjonsteori og hvordan ulik tenkning om organisering av arbeid henger sammen med utviklingen i samfunnet, fra starten av industrisamfunnet til dagens kunnskapssamfunn. Det legges spesiell vekt på å forstå prosesser som bidrar til stabilitet og forandring i organisasjoner. Emnet tar også opp hvordan globale utviklingstrekk innen teknologi og miljø preger organisering av arbeid.

Vurderingsuttrykk

Studenten må være tatt opp på studiet.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
  • beskrive hovedtrekk og endringer i det norske arbeidslivet og den «norske modellen»
  • drøfte ulike organisasjonsformer og teoretiske perspektiver på organisert arbeid
  • beskrive hva som menes med læring og endring i organisasjoner
  • reflektere over praksis, verdier og etisk atferd i organisasjoner
  • kritisk drøfte hva globale utviklingstrekk innen teknologi, klima, bærekraftig utvikling og «det grønne skiftet» betyr for det norske arbeidslivet

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over og diskutere viktige utviklingstrekk i samfunn, organisasjoner og arbeidsliv
  • kritisk anvende ulike obligatoriske og andre kilder til å analysere, drøfte og presentere sentral kunnskap i emnet i skriftlig og muntlig form;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over og diskutere forståelsen av organisasjoner og arbeidsliv
  • gjøre selvstendige vurderinger og utvikle faglig fundert argumentasjon rundt disse