Programplaner og emneplaner - Student
FARMA1410 Legemiddelfremstilling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pharmaceutical Technology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler formulering og produksjon av legemidler. Hovedfokuset ligger på småskala produksjon til enkeltpasienter, basert på spesielle behov. Sentrale temaer er læren om legemiddelformer og deres sammensetning samt fremstilling med tilhørende system for kvalitetskontroll.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Galenisk farmasi 10 studiepoeng.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for fysikalske egenskaper til kolloider og disperse systemer
- har kunnskap om løselighet og oppløselighetshastighet
- har kunnskap om sammensetning og fremstilling av miksturer, salver, kremer, geler, kapsler, granulater og tabletter etter grunnleggende prinsipper
- kan gjøre rede for kvalitetskontroll, sikkerhet og hygiene ved legemiddelfremstilling
- kan gjøre rede for problemer forårsaket av mikroorganismer i legemiddelproduksjon eller ved bruk og lagring av legemidler
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke farmasøytiske oppslagsverk og praktisere kontrollsystemet ved legemiddelproduksjon
- kan foreta en selvstendig vurdering om hvorvidt egenproduserte preparater kan godkjennes/ikke godkjennes
- kan arbeide selvstendig og praktisere gode laboratorierutiner i henhold til regler for "Good manufacturing practice" (GMP)
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan vurdere muligheter for individuell tilpasning av legemiddelbehandling
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt, men bruk av KI-verktøy må redegjøres for (se eget punkt under «Vurdering og eksamen»).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer.
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen:
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer og:
- Individuell praktisk eksamen, tre timer.
Det gis én karakter som er basert på følgende vekting av eksamensdelene: Skriftlig eksamen 60 prosent, praktisk eksamen 40 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er for ph.d.-studenter som studerer profesjoner eller tilsvarende yrkesgrupper i sine doktorgradsprosjekter.
Opptakskrav
- Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
- Søkere må fylle ut et nettskjema i forbindelse med søknaden, der de blant annet må inkludere en prosjektbeskrivelse på 100-300 ord. For nærmere informasjon, se emnets nettside.
Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:
- studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
- studenter på andre doktorgradsprogrammer ved OsloMet
- doktorgradsstudenter utenfor OsloMet
- andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad
Vurderingsuttrykk
Emnet belyser følgende profesjonsteoretiske temaer:
- Hva skiller profesjoner fra andre yrkesgrupper?
- Betydningen av kunnskap, ekspertise og skjønn i profesjonelles arbeid
- Sosial lukning
- Profesjonsutdanning og -kvalifisering
- Profesjonsetikk
- Profesjoner som del av større organisasjoner og styringsregimer
- Rekruttering og ulikhet
- Profesjoners rolle i et flerkulturelt samfunn
- Betydningen av digitalisering og kunstig intelligens for dagens og fremtidens profesjoner
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.