Programplaner og emneplaner - Student
FARMA1200 Organisk kjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organic Chemistry
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Organisk kjemi 10 studiepoeng.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for struktur og egenskaper til viktige funksjonelle grupper i farmasøytiske virkestoff og sammenhengen mellom organiske molekylers kjemiske struktur og reaktivitet
- kan gjøre rede for resonansbegrepet, isomeri og stereokjemiske forhold, herunder identifisere kirale sentra i farmasøytiske virkestoff og benevne korrekt stereokjemi
- kan gjøre rede for sentrale reaksjonstyper og reaksjonsmekanismer i organisk kjemi
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre kjemisk syntese av enkle farmasøytiske virkestoff under veiledning
- kan utføre, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte organisk-kjemiske forsøk
- kan identifisere enkle organiske forbindelser ut fra deres NMR spektroskopiske data
- kan bruke IR-spektroskopi, tynnsjikts- og gasskromatografi som identifikasjonsmetoder under veiledning
- viser ansvarlig atferd på laboratoriet og kan arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Generell kompetanse
Studenten
- viser forståelse for sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer med veiledet gruppearbeid.
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
- Gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Hjelpemidler ved eksamen
- Egne labrapporter.
- Egenproduserte håndskrevne notater.
- Kjemidata (B. Pedersen).
- Kalkulator.
- Molekylbyggesett.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Undervisningsspråk: engelsk
Emnet har fokus på folkehelse og helseforvaltning med særlig vekt på helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. I folkehelseloven er folkehelse definert som "befolkningens helsetilstand og hvordan helse fordeler seg i en befolkning". Emnet omhandler hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på risikofaktorer knyttet til helse. Utdanning, arbeid og levekår, miljø og internasjonale føringer er forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Flere av de internasjonale bærekraftsmålene retter oppmerksomhet mot hvordan man kan bidra til å motvirke folkehelserisikofaktorer.
Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen. Emnet inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø.
Innreisende utvekslingsstudenter fritas fra INTER1200.
I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Læringsutbytter fra fellesemne Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. er merket med **