EPN-V2

FARMA1200 Organisk kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Organic Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Organisk kjemi 10 studiepoeng.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for struktur og egenskaper til viktige funksjonelle grupper i farmasøytiske virkestoff og sammenhengen mellom organiske molekylers kjemiske struktur og reaktivitet
  • kan gjøre rede for resonansbegrepet, isomeri og stereokjemiske forhold, herunder identifisere kirale sentra i farmasøytiske virkestoff og benevne korrekt stereokjemi
  • kan gjøre rede for sentrale reaksjonstyper og reaksjonsmekanismer i organisk kjemi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kjemisk syntese av enkle farmasøytiske virkestoff under veiledning
  • kan utføre, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte organisk-kjemiske forsøk
  • kan identifisere enkle organiske forbindelser ut fra deres NMR spektroskopiske data
  • kan bruke IR-spektroskopi, tynnsjikts- og gasskromatografi som identifikasjonsmetoder under veiledning
  • viser ansvarlig atferd på laboratoriet og kan arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)

Generell kompetanse

Studenten

  • viser forståelse for sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer med veiledet gruppearbeid.
  • Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
  • Gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Egne labrapporter.
  • Egenproduserte håndskrevne notater.
  • Kjemidata (B. Pedersen).
  • Kalkulator.
  • Molekylbyggesett.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Undervisningsspråk: engelsk

Emnet har fokus på folkehelse og helseforvaltning med særlig vekt på helsefremmende og forebyggende arbeid både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. I folkehelseloven er folkehelse definert som "befolkningens helsetilstand og hvordan helse fordeler seg i en befolkning". Emnet omhandler hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på risikofaktorer knyttet til helse. Utdanning, arbeid og levekår, miljø og internasjonale føringer er forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Flere av de internasjonale bærekraftsmålene retter oppmerksomhet mot hvordan man kan bidra til å motvirke folkehelserisikofaktorer.

 

Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen. Emnet inkluderer sykepleiefaglige utfordringer i arbeid med friske utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø. 

 

Innreisende utvekslingsstudenter fritas fra INTER1200.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng som gjennomføres i begynnelsen av januar. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbyttene etter gjennomført INTER1200 er merket med *.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Læringsutbytter fra fellesemne Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. er merket med **