Programplaner og emneplaner - Student
FARMA1110 Generell kjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- General Chemistry
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter generelle kjemiske teorier og prinsipper, med laboratoriekurs som belyser dette.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Generell kjemi 10 studiepoeng.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive periodiske trender i hovedgruppene i periodesystemet, og gjøre rede for inter- og intramolekylære krefter
- kan beskrive fysikalske egenskaper til væsker, gasser, løsninger og faste stoffer
- kan gjøre rede for redoksreaksjoner og kjemiske reaksjoner i vandig miljø
- kan gjøre rede for termodynamiske prinsipper og sammenhengen mellom termodynamikk, elektrokjemi og kjemisk likevekt
- kan gjøre rede for hovedprinsippene i reaksjonskinetikk og sammenhengen med likevekt
- kjenner til funksjonelle grupper i organiske molekyler
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre støkiometriske beregninger og konsentrasjonsberegninger
- kan utføre, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte kjemiske forsøk
- kan utføre likevektsberegninger og forutse effekter av ytre påvirkninger på systemer i likevekt
- kan utføre syre-baseberegninger, herunder bufferberegninger
Generell kompetanse
Studenten
- viser forståelse for generell kjemi som basis for farmasifagene
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. Laboratoriekurset inneholder også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer med veiledet gruppearbeid.
- Laboratorierapporter etter gitte kriterier.
- Gjennomført 2-3 skriftlige tester
- Gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratoriekurs.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator og Kjemidata (tabellverk) av Bjørn Pedersen.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om generell farmakologi, farmakodynamikk og farmakokinetikk
- har kunnskap om oppbygging, struktur og funksjon av det perifere nervesystem, det endokrine system, immunsystemet, muskel- og skjelettsystemet og fordøyelsessystemet
- kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
- kjenner til utvalgte sykdomstilstander med hensyn til etiologi, patofysiologi, symptomatologi og risikofaktorer
- kjenner til behandlingsprinsipper for de utvalgte sykdomstilstandene
- kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og effekter av legemidler ved utvalgte sykdommer
- kan gjøre rede for cellulære virkningsmekanismer, farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
- kan gjøre rede for aktiveringsmekanismer, funksjon og regulering av immunforsvaret
- kjenner til forutsetningene for immunologisk hukommelse og vaksinering
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om utvalgte legemidlers virkningsmekanisme, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling
- kan diskutere og kommunisere faglige problemstillinger vedrørende legemiddelbehandling av utvalgte sykdomstilstander
- kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
- har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte sykdomstilstander
- har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte sykdomstilstander
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning» og teambasert læring (TBL). Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på høgskolen vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.