EPN

FARMA1010 Samfunnsfarmasi, kommunikasjon og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Pharmacy, Communication and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for helseprofesjoner og helsetjenester. Emnet har hovedvekt på fagområdene samfunnsfarmasi, kommunikasjon og etikk. Faget som helhet danner en felles referanseramme for de ulike profesjonenes yrkesutøvelse.

Spesielt fokus er viet kunnskap og ferdigheter som fremmer respekt, empati, refleksjon samt ferdigheter i samarbeid og kommunikasjon. Formålet er å sikre felles kompetanse som innebærer kunnskap om helse- og velferdstjenestene, om lover og regelverk og viktige samfunnsutfordringer, samt generell kompetanse som kommunikasjons- og samarbeidsevner og evne til kritisk etisk refleksjon. Det generelle faginnholdet settes inn i en farmasifaglig kontekst, og viser til farmasøyters plass i helsetjenesten for den enkelte bruker og for samfunnet generelt.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Samfunnsfarmasi 5 studiepoeng.
  • Profesjon, samhandling og kommunikasjon 4,5 studiepoeng.
  • Etikk 4 studiepoeng.
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode 1,5 studiepoeng.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til farmasøyters yrkesrolle i dag og i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • kjenner til legemidlers plass i helsetjenesten i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike perspektiv på helse og sykdom, samt sosiale ulikheter i helse
  • kjenner til hvordan helsevesenet i Norge er organisert
  • kjenner til apotekets plass i Norge, herunder utviklingen av helsetjenester i apotek
  • kan gjøre rede for aktuelle lover og forskrifter
  • kan gjøre rede for etiske teorier, etiske dilemmaer og betydningen av de yrkesetiske retningslinjer
  • kan gjøre rede for sentrale begreper innen kommunikasjonsteori og utfordringer knyttet til tverrkulturell kommunikasjon
  • har forståelse for utfordringer i veiledning av sårbare pasientgrupper som barn, unge og eldre
  • kjenner til bruk og begrensninger av ulike kilder for legemiddelinformasjon
  • har en forståelse for utfordringer knyttet til bruk av legemidler, kosttilskudd og plantebaserte legemidler
  • kjenner til samfunnsvitenskapelige og naturvitenskapelige metoder og hvilke kunnskapsformer som er sentrale i helsefagene
  • kjenner til forskningsprosessene i prekliniske og kliniske studier, kravene for godkjenning av legemidler og plantebaserte midler og hvordan legemidler markedsføres
  • kjenner til import, økonomi og prissetting av legemidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre enkle kunnskapssøk, henvise til vitenskapelige kilder og utforme litteraturliste
  • kan benytte intervju som kvalitativ metode for innsamling av informasjon
  • kan benytte digitale verktøy i gruppesamarbeid med medstudenter
  • kan samarbeide og kommunisere med mennesker av ulik kulturell tilhørighet ved å vise åpenhet og interesse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og reflektere over farmasifaglige yrkesetiske dilemmaer, og kan kritisk reflektere over egne verdier og innsats i enkle prosjekt- og yrkesrelevante oppgaver
  • kan reflektere over likheter og forskjeller mellom egne og andres tilgang til helsetjenester, i et nasjonalt, globalt og kulturelt perspektiv
  • kan forstå betydningen av kommunikasjon i møte med mennesker av ulik kulturell og sosial tilhørighet
  • kan handle empatisk og respektfullt, samt vise likeverd som fremmer medbestemmelse i arbeid som er prosess- og målorientert

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid og seminarer. Noe av undervisningen består av fellesforelesninger med andre helsefagstudenter ved fakultetet. Undervisningen på utdanningen vil konkretisere og synliggjøre de faglige emnene i et farmasøytisk perspektiv. I denne undervisningen benyttes studentaktive læringsformer og digitale verktøy som fremmer kommunikasjon og engasjement.

Studentene jobber i grupper der de bruker relevant pensum til å diskutere ulike situasjoner fra apotekhverdagen, og som knyttes opp til tema fra forelesningene. I tillegg skal gruppene samarbeide om en prosjektoppgave. I arbeidet med prosjektoppgaven er studentene ute i apotek hvor de observerer og gjennomfører et intervju med en farmasøyt. Prosjektarbeidet avsluttes med at studentene gir en muntlig presentasjon av sin oppgave og opponerer på en annen studentgruppes oppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanlagt og veiledet gruppearbeid, samt seminar med muntlig fremlegg.
  • Referat fra gruppemøter.
  • Fremlegg av prosjektoppgave i gruppe på fem til syv studenter.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.