EPN-V2

FARB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor`s Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale farmakodynamiske begreper og farmakokinetiske prosesser
  • har kjennskap til ulike legemiddelformer og administrasjonsveier
  • kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av respirasjonssykdommer, hjerte- og karsykdommer og nevrologiske sykdommer
  • kan gjøre rede for virkningen av legemidler brukt ved smerte og kvalme
  • har kjennskap til legemidler som brukes ved sykdommer i fordøyelsessystemet, endokrine organer og bevegelsesapparatet
  • kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
  • kan gjøre rede for de sentrale begrepene i legemiddelregning
  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig utføre feilfrie legemiddelberegninger og vurdere og kontrollere egen og andres utregning, som en del av faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
  • kan sikker arbeidsmetode for klargjøring og administrasjon av legemidler
  • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnlag for å sette seg inn i virkning og effekter av nye legemidler
  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*

* Læringsutbytte som tilhører INTER1100

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, studiegrupper og selvstudier. I tillegg er det regneverksted og ferdighetstrening i klargjøring og administrasjon av legemidler (inkludert etablering av perifert venekateter og infusjoner).

INTER1100

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Læringsutbytte

Eksamen er todelt hvor den ene delen gjennomføres i grupper og den andre delen er individuell.

Del 1: Grupper på 2-4* studenter gjennomfører et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 4 500 ord +/- 10 %

Del 2: Individuell muntlig eksamen. 30 minutter pr. kandidat. Muntlig eksamen er basert på kjerneelementer i pensum og på læringsutbyttebeskrivelse for emnet.

*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre del 1 av eksamen individuelt, omfang 3 500 ord +/- 10 %

I del 1 blir det gitt en felles gruppekarakter som tilsvarer 1/3 del av endelig karakter og utgjør 10 studiepoeng i henhold til Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogikk for yrkesfag trinn 8-13.

I del 2 blir det gitt en individuell karakter som tilsvare 2/3 deler av den endelige karakter.

De to eksamensdelene er uavhengige av hverandre. Dersom man stryker eller har godkjent dokumentert fravær på del 1, kan man likevel gå opp til eksamen i del 2, men begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakter F, ikke bestått, på del 1 tverrfaglig utviklingsprosjekt gis det mulighet for å gjennomføre eksamen individuelt. På først ny og utsatt eksamen kan utviklingsprosjektet forbedres, ved senere forsøk må det skrives nytt tverrfaglig utviklingsprosjekt.
  • Ved karakteren F, ikke bestått, på del 2 individuell muntlig eksamen: gjennomføres eksamen på samme måte som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Innhold

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt med studiepoeng:

  • Fagspesifikt valgt område 13 stp
  • Vitenskapelig metode 2 stp

Arbeids- og undervisningsformer

Del 1 Farmakologi: Ingen hjelpemidler tillatt.

Del 2 Legemiddelregning: Kalkulator.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Del 1 Farmakologi: Gradert skala A-F.

Del 2 Legemiddelregning: Bestått-Ikke bestått.

Karakteren for del 1 blir stående som samlet karakter for emnet når både del 1 og del 2 er bestått. Både samlet karakter og karakter for hver deleksamen vil fremgå på vitnemål dersom begge deleksamener er bestått.

Vurdering og eksamen

Se programplanen

Hjelpemidler ved eksamen

7,5 studiepoeng overlapp med PARA1410 Farmakologi og legemiddelhåndtering

1 studiepoeng overlapp med PARA1500 Legemiddelregning

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

  • 15 studiepoeng overlapp med FARMA3900 Bacheloroppgave