EPN-V2

FARB3110 Samfunnsfarmasi, teknologi, epidemiologi og statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Pharmacy, Technology, Epidemiology, and Statistics
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv. Hovedvekt er lagt på fagområder innen samfunnsfarmasi og legemiddelepidemiologi. Statistiske begreper, epidemiologi og kritisk artikkelvurdering inngår også i emnet, samt digital kompetanse med innsikt i e-helse, velferdsteknologi og digital sikkerhet.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
    • kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
    • kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
    • kan gjøre rede for sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk
    • har kjennskap til klinisk utprøving av legemidler med tilhørende innsamling av og krav til dokumentasjon
    • kjenner til begrepet helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
    • kjenner til import, økonomi og prissetting av legemidler
    • kjenner til forskningsprosessene i prekliniske og kliniske studier, kravene for godkjenning av legemidler og plantebaserte midler og hvordan legemidler markedsføres

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende epidemiologiske begreper
    • kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
    • kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner
    • kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise forståelse for legemiddelrelaterte problemer ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
    • kan reflektere over kvaliteten og validiteten av dokumentasjon fra kliniske studier
    • kan bidra til innovasjon og entreprenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid
    • har digital kompetanse med innsikt i e-helse, velferdsteknologi og digital sikkerhet
  • Innhold

    Emnets fagsammensetning:

    • Samfunnsfarmasi
    • Epidemiologi
    • Statistikk
    • Innovasjon og teknologi
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminarer, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med oppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i obligatorisk timeplanlagt og veiledet gruppearbeid
    • Digital historiefortelling i gruppe
    • Prosjektoppgave i gruppe med pitch om innovasjon og entreprenørskap
    • Prosjektoppgave i gruppe om e-helse, velferdsteknologi og digital sikkerhet, inntil 3000 ord. Oppgaven skal leveres inn og presenteres på seminar
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig flervalgseksamen under tilsyn, 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser kontrolleres av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig ved utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

  • Emneoverlapp

    • 10 studiepoeng overlapp med FARMA3100 Samfunnsfarmasi og epidemiologi
    • 10 studiepoeng overlapp med FARB3100 Samfunnsfarmasi, epidemiologi og statistikk