EPN-V2

FARB3100 Samfunnsfarmasi, epidemiologi og statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Pharmacy, Epidemiology and Statistics
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv. Hovedvekt er lagt på fagområder innen samfunnsfarmasi og legemiddelepidemiologi. Sentralt er legemiddelbrukere i ulike livsfaser og med ulike sykdommer, med fokus på individtilpasset oppfølging og informasjon om riktig legemiddelbruk. Det generelle faginnholdet settes inn i et samfunnsperspektiv om medisinering og medikalisering i ulike livsløp og sykdomsgrupper. Statistiske begreper, epidemiologi og kritisk artikkelvurdering inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Emnet gir en introduksjon;til;ulike muligheter innen digital produksjon av modeller;i 2D og 3D.;Dette;inkluderer relevant;programvare for;digital;produktutvikling.;Emnet legger vekt på designprosess;og utprøving i ulike materialer.;;Et mål er å;gi en bredere forståelse for hva digital modellering kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.;

Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • kan gjøre rede for legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
  • kan gjøre rede for farmasøytiske tjenester
  • kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
  • kan gjøre rede for informasjonsbehov til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer
  • kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
  • kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
  • kan gjøre rede for sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk
  • har kjennskap til klinisk utprøving av legemidler med tilhørende innsamling av og krav til dokumentasjon
  • kjenner til begrepet helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
  • kjenner til import, økonomi og prissetting av legemidler
  • kjenner til forskningsprosessene i prekliniske og kliniske studier, kravene for godkjenning av legemidler og plantebaserte midler og hvordan legemidler markedsføres

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan gjennomføre kildesøk og gi legemiddelinformasjon til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer og ulikt informasjonsbehov
  • kan anvende epidemiologiske begreper
  • kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
  • kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan vise forståelse for legemiddelrelaterte problemer ut fra et individ- og samfunnsperspektiv  
  • kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
  • kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
  • kan bidra til innovasjon og entreprenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid

Innhold

No formal requirements over and above the admission requirements.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminarer, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i obligatorisk timeplanlagt og veiledet gruppearbeid
  • Digital historiefortelling i gruppe på inntil 4 studenter
  • Prosjektoppgave i gruppe 4-6 studenter med pitch om innovasjon og entreprenørskap

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;;

  • Utvikling av et fysisk objekt gjennom digital produksjon;
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord);
  • En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord);

Eksamensresultatet kan påklages.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått;

Sensorordning

En intern sensor og en;medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;

Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Emneoverlapp

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student has:

  • thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
  • thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
  • thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
  • thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
  • advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
  • advanced knowledge about universal design and accessibility
  • thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
  • has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
  • analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations

General competence

On successful completion of this course the student can:

  • disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
  • can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
  • communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public