Programplaner og emneplaner - Student
FARB3100 Samfunnsfarmasi, epidemiologi og statistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Pharmacy, Epidemiology and Statistics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv. Hovedvekt er lagt på fagområder innen samfunnsfarmasi og legemiddelepidemiologi. Sentralt er legemiddelbrukere i ulike livsfaser og med ulike sykdommer, med fokus på individtilpasset oppfølging og informasjon om riktig legemiddelbruk. Det generelle faginnholdet settes inn i et samfunnsperspektiv om medisinering og medikalisering i ulike livsløp og sykdomsgrupper. Statistiske begreper, epidemiologi og kritisk artikkelvurdering inngår også i emnet.
Forkunnskapskrav
Emnet gir en introduksjon;til;ulike muligheter innen digital produksjon av modeller;i 2D og 3D.;Dette;inkluderer relevant;programvare for;digital;produktutvikling.;Emnet legger vekt på designprosess;og utprøving i ulike materialer.;;Et mål er å;gi en bredere forståelse for hva digital modellering kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.;
Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.;
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for legemidlers plass i forebygging og behandling av sykdom ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
- kan gjøre rede for farmasøytiske tjenester
- kjenner til rutiner og prosedyrer for legemiddelgjennomganger og legemiddelsamtaler
- kan gjøre rede for informasjonsbehov til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer
- kan gjøre rede for sentrale begreper innen epidemiologiske metoder
- kan gjøre rede for etiske dilemmaer som er relevante for epidemiologisk forskning
- kan gjøre rede for sentrale statistiske begreper i medisinsk statistikk
- har kjennskap til klinisk utprøving av legemidler med tilhørende innsamling av og krav til dokumentasjon
- kjenner til begrepet helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg
- kjenner til import, økonomi og prissetting av legemidler
- kjenner til forskningsprosessene i prekliniske og kliniske studier, kravene for godkjenning av legemidler og plantebaserte midler og hvordan legemidler markedsføres
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre kildesøk og gi legemiddelinformasjon til legemiddelbrukere i ulike livsløp og med ulike sykdommer og ulikt informasjonsbehov
- kan anvende epidemiologiske begreper
- kan anvende digitale verktøy til statistiske utregninger og grafisk fremstilling av reseptstatistikk og annet tallmateriale som omhandler legemiddelbruk
- kan bruke forskningsbasert fagstoff og innovasjon i prosjektarbeid, formidle dette og bidra i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forståelse for legemiddelrelaterte problemer ut fra et individ- og samfunnsperspektiv
- kan reflektere over riktig legemiddelbruk hos spesielle pasientgrupper
- kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
- kan bidra til innovasjon og entreprenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid
Innhold
No formal requirements over and above the admission requirements.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminarer, praktiske studentøvelser, digital undervisning og arbeid med oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i obligatorisk timeplanlagt og veiledet gruppearbeid
- Digital historiefortelling i gruppe på inntil 4 studenter
- Prosjektoppgave i gruppe 4-6 studenter med pitch om innovasjon og entreprenørskap
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;;
- Utvikling av et fysisk objekt gjennom digital produksjon;
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord);
- En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord);
Eksamensresultatet kan påklages.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått;
Sensorordning
En intern sensor og en;medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;
Ekstern sensor brukes jevnlig.;
Emneoverlapp
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
- thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
- thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
- thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
- advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
- advanced knowledge about universal design and accessibility
- thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
- has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards
Skills
On successful completion of this course the student can:
- analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
- analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations
General competence
On successful completion of this course the student can:
- disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
- can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
- communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public