EPN-V2

FARB2000 Legemiddelkjemi og naturstoffkjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Medicinal Chemistry and Natural Product Chemistry
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler viktige legemiddelgrupper og naturstoffer, med virkningsmekanismer som sentral tematikk. Det fokuseres på sammenhengen mellom legemidlets kjemiske struktur og dets farmakodynamiske og farmakokinetiske egenskaper. Det legges også vekt på legemidlenes interaksjonsevne med deres målmolekyler og på struktur-aktivitetsforhold (SAR) ved fysiologisk miljø.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten kan maksimalt mangle ett bestått emne fra første studieår. Del-eksamen 1 legemiddelregning i emnet FARB1400 er unntatt fra progresjonskravet.

  • Læringsutbytte

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    Upon successful completion of the course, the student knows:

    • theories of teambuilding and team roles
    • relevant project management models
    • systematic innovation theory and practices
    • sustainability frameworks and implementation in concept developments
    • the rhetorical principles for different forms of oral and written communication in English

    Skills

    Upon successful completion of the course, the student can:

    • collaborate in a multidisciplinary team
    • communicate effectively in both written and oral English
    • search for, synthesize, critically analyse and correctly reference sources
    • present work in progress, engage in professional discussions and offer constructive feedback
    • reflect on their own professional practice, team work, target achievements and learning as a basis for his/her own ongoing development.

    General Competence

    Upon successful completion of the course, the student can:

    • plan and carry out tasks independently and as part of a team
    • document and reflect on their knowledge, development and contribution
  • Innhold

    Associate professor Tengel Sandtrø

  • Arbeids- og undervisningsformer

    The Supporting Courses consist of lectures, classroom teaching, group work, peer feedback and assessment, practical workshops, and individual and group assignments.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following coursework requirements/compulsory activities must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam:

    • An attendance rate of at least 80% across all supporting courses, guest lectures and workshops is required to qualify for grading of the portfolio.
  • Vurdering og eksamen

    The portfolio assessment for the Supporting Courses consists of:

    • Four group assignments (3-5 students), including the mid-term oral presentation.
    • Two individual assignments

    All assignments are graded as a single portfolio for an individual grade. The grading happens after the last assignment, and some of the assignments may be improved through the semester.

    The portfolio examination cannot be appealed.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are followed.

  • Vurderingsuttrykk

    Grade scale A-F

  • Sensorordning

    Two internal examiners

  • Emneoverlapp

    OsloMet-storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for styrere i barnehagen og skoleledere. Ledelse av utviklings- og endringsarbeid gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Emnet skal gi styrere i barnehagen og skoleledere økt kunnskap og ferdigheter i ledelse av utvikling- og endringsarbeid, og tilsvarende ferdigheter i å lede konkret forbedring og endring i den enkelte barnehage og på den enkelte skole. Emnet baserer seg på rammeverket for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) og Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) og de krav og forventninger som stilles til styrere i barnehagen og rektorer. Det innbefatter samarbeid med barnehage- og skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper om hvordan barnehagen og skolen kan vise evne og vilje til endring og utvikling for å møte de store samfunnsendringene de står overfor. Dersom barnehagen og skolen skal lykkes i å forberede barna og elevene på disse store samfunnsmessige endringer, må kvalitetsarbeidet drives i regi av systemiske og lærende organisasjoner. Norsk barnehage og skole vil være i en utvikling som vil kreve ny kompetanse blant ledere. Profesjonelle læringsfellesskap representerer en arena for drøfting av hvordan nasjonale mål kan transformeres i den enkelte barnehage og skole, ikke minst hvordan de nye ideene utfordrer leder- og ansattrollen, samt barnehage- og skolekulturen.

    Styrer og rektor blir pekt ut som den aktøren som har størst ansvar for at hver barnehage og skole gjennomgår en slik utvikling, men ledelse er ikke noe en person kan gjøre alene. Tvert imot kjennetegnes ledelse av tett samhandling mellom lederne og de som skal ledes. I utvikling og endringsarbeid kommer dette til uttrykk ved at aktørene hele tiden må forhandle om hva som skal forbedres. Det betyr at de gode «oppskriftene» ikke kan kopieres fra en barnehage/skole til en annen barnehage/skole, eller fra en kommune/fylkeskommune til en annen kommune/fylkeskommune. Kunnskap om hva som skjer gjennom initierings-, implementerings- og vurderingsfasen er nyttig. Men den største utfordringen ligger i samspillet med barnehagens og skolens profesjonelle læringsmiljø, der problemer, konflikter og sammenbrudd kan forekomme. Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. Studiet er basert på at studentene er ansatt som styrere i barnehagen eller som skoleledere i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid.

    Ledelse av utviklings- og endringsarbeid er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan emnet inngå som del av en masterutdanning i barnehagekunnskap og studieretning barnehageledelse, utdanningsledelse eller andre relevante masterutdanninger. Kandidater som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i ledelse av utviklings- og endringsarbeid. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.