EPN-V2

FARB1200 Organisk kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Organic Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for struktur og egenskaper til viktige funksjonelle grupper i farmasøytiske virkestoff
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom organiske molekylers kjemiske struktur og reaktivitet
  • kan gjøre rede for resonansbegrepet, isomeri og stereokjemiske forhold, herunder identifisere kirale sentra i farmasøytiske virkestoff og benevne korrekt stereokjemi
  • kan gjøre rede for sentrale reaksjonstyper og reaksjonsmekanismer i organisk kjemi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kjemisk syntese av enkle farmasøytiske virkestoff under veiledning
  • kan utføre utvalgte kjemiske forsøk, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte organisk-kjemiske forsøk
  • kan identifisere enkle organiske forbindelser ut fra deres NMR (Nuclear Magnetic Resonance - spektroskopiske data)
  • kan bruke IR (infrarødt spektroskopi), tynnsjikts- og gasskromatografi som identifikasjonsmetoder under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • viser forståelse for sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler

Innhold

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent:

Arbeidskrav 1

A) Praktisk oppgave utført i grupper om fremtidens læringsomgivelser. Utprøvinger og analyser av teknologier for læring. Presenteres muntlig, omfang 15 minutter pr. gruppe.

B) I tillegg skal det gis muntlig tilbakemelding på minst en annen gruppes oppgave. Formålet med arbeidskravet er å kunne identifisere og analysere relevante utviklingstrender for digitale læringsomgivelser.

Arbeidskrav 2

En skriftlig redegjøring av søk i databaser knyttet til masteroppgavens tema og problemstilling. Studenten skal velge ut tre artikler fra søket og begrunne relevansen av artiklene for masteroppgaven. Omfang 1200 ord +/- 10 %. Gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med søk i databaser og begrunne utvalg av artikler.

Arbeidskrav 3

Studenten skal sette opp en liste over selvvalgt pensum (ca. 300 sider) som skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav 4

Studentene velger tema for masteroppgave og leverer individuelt eller i gruppe på inntil tre en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å definere forskningsområdet for masteroppgaven og utarbeide problemstilling.

I utføring av arbeidskravene forventes studenten å bruke faglige begreper og perspektiver, samt korrekt bruk av kilder i henhold til vitenskapelig praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærere å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

Generell kompetanse

  • Studenten
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra ti utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Sensorordning

Se fagplanen.

Emneoverlapp

«Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet på 5 dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %.Ny/utsatt eksamenNy og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.»