Studieinfo emne FAGLO6200 2020 HØST
FAGLO6200 Daglig drift og ledelse av trafikkskoler Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administration and Leadership of Driving schools
- Studieprogram
-
Faglig leder av trafikkskole
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om de forvaltningsmessige prosesser, krav og reaksjoner ved det å være faglig leder ved en trafikkskole
-
har innsikt i ulike bransjespesifikke digitale hjelpemidler til administrasjon og drift av trafikkskole
-
har kunnskap om økonomiske og administrative forhold ved drift av trafikkskole
Ferdigheter
Studenten
-
kan beherske relevante økonomiske prinsipper for en bærekraftig drift av trafikkskole
-
kan anvende og lede bruk av digitale hjelpemidler for dokumentasjon, lagring og videreutvikling av trafikkskolens oppgaver
-
kan anvende gode ledelsesprinsipper i sitt arbeids som faglig leder
Generell kompetanse
Studenten
-
kan stimulere kollegaer til etisk etterrettelighet
-
kan ivareta rollen som kontaktperson i forhold til myndighetene
-
har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøver
Innhold
Sentrale temaer i studiet:
-
Strategisk ledelse og organisasjonsutvikling
-
Lover og forskrifter som regulerer driften av trafikkskole
-
Økonomiske begreper og forståelse for disse
-
Digitale hjelpemidler for drift og økonomistyring
-
Personalledelse og HMS
-
Plan- og utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i daglig drift og ledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave. Arbeidet dokumenteres på følgende måter:
-
Utforme framdriftsplan for utviklingsarbeidet. Dokumentasjonsform: digital presentasjon, for eksempel en video på 2 til 3 minutter.
-
Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal drøftes med medstudenter i grupper på 2 til 4, og dokumenteres ved en digital presentasjon, eksempel en video på 5 til 8 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på 2 til 4 drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.