EPN

FAGLO6200 Daglig drift og ledelse av trafikkskoler Emneplan

Engelsk emnenavn
Administration and Leadership of Driving schools
Studieprogram
Faglig leder av trafikkskole
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de forvaltningsmessige prosesser, krav og reaksjoner ved det å være faglig leder ved en trafikkskole

  • har innsikt i ulike bransjespesifikke digitale hjelpemidler til administrasjon og drift av trafikkskole

  • har kunnskap om økonomiske og administrative forhold ved drift av trafikkskole

Ferdigheter

Studenten

  • kan beherske relevante økonomiske prinsipper for en bærekraftig drift av trafikkskole

  • kan anvende og lede bruk av digitale hjelpemidler for dokumentasjon, lagring og videreutvikling av trafikkskolens oppgaver

  • kan anvende gode ledelsesprinsipper i sitt arbeids som faglig leder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan stimulere kollegaer til etisk etterrettelighet

  • kan ivareta rollen som kontaktperson i forhold til myndighetene

  • har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøver

Innhold

Sentrale temaer i studiet:

 

  • Strategisk ledelse og organisasjonsutvikling

  • Lover og forskrifter som regulerer driften av trafikkskole

  • Økonomiske begreper og forståelse for disse

  • Digitale hjelpemidler for drift og økonomistyring

  • Personalledelse og HMS

  • Plan- og utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid i daglig drift og ledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave. Arbeidet dokumenteres på følgende måter:

  1. Utforme framdriftsplan for utviklingsarbeidet. Dokumentasjonsform: digital presentasjon, for eksempel en video på 2 til 3 minutter.

  2. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal drøftes med medstudenter i grupper på 2 til 4, og dokumenteres ved en digital presentasjon, eksempel en video på 5 til 8 minutter.

 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

 

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på 2 til 4 drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.