EPN

FAGLO6100 Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler Emneplan

Engelsk emnenavn
Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools
Studieprogram
Faglig leder av trafikkskole
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

    • har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon

    • har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø

 

Ferdigheter

Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe

    • kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer

    • kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse

 

Generell kompetanse

Studenten

    • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn

    • kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veiledera

Innhold

Sentrale temaer i studiet:

    • Trafikkskolen som en lærende organisasjon

    • Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder

    • Kollegaveiledning individuelt og i grupper

    • Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner

    • Etikk i veiledningssituasjoner

    • Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

 

  1. Kollegaveiledning:

    • Studentene skal individuelt gjennomføre to veiledninger av trafikklærere. Hver veiledning skal dokumenteres med et 3 til 4 minutters videoopptak fra veiledning.

    • Studentene skal reflektere over de to veiledningssituasjonene og dokumentere dette i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3 til 4 minutter, samlet for de to veiledningene. Individuell oppgave.

 

  1. Utviklingsarbeid:

    • Studentene skal i grupper på 2 til 4 evaluere og videreutvikle en undervisningsplan på egen eller annen egnet trafikkskole. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 5 til 8 minutter.

 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

 

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jf. arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.

 

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av studiet og innlevering er ved avslutning av emnet.

 

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.