Studieinfo emne FAGLO6100 2020 HØST
FAGLO6100 Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools
- Studieprogram
-
Faglig leder av trafikkskole
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST
2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
-
har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon
-
har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø
-
Ferdigheter
Studenten
-
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe
-
kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer
-
kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse
-
Generell kompetanse
Studenten
-
-
har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn
-
kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veiledera
-
Innhold
Sentrale temaer i studiet:
-
-
Trafikkskolen som en lærende organisasjon
-
Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder
-
Kollegaveiledning individuelt og i grupper
-
Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner
-
Etikk i veiledningssituasjoner
-
Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
-
Kollegaveiledning:
-
Studentene skal individuelt gjennomføre to veiledninger av trafikklærere. Hver veiledning skal dokumenteres med et 3 til 4 minutters videoopptak fra veiledning.
-
Studentene skal reflektere over de to veiledningssituasjonene og dokumentere dette i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3 til 4 minutter, samlet for de to veiledningene. Individuell oppgave.
-
-
Utviklingsarbeid:
-
Studentene skal i grupper på 2 til 4 evaluere og videreutvikle en undervisningsplan på egen eller annen egnet trafikkskole. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 5 til 8 minutter.
-
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jf. arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av studiet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.