Programplaner og emneplaner - Student
FAGLO6100 Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools
- Studieprogram
-
Faglig leder av trafikkskole
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
- har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon
- har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø
Ferdigheter
Studenten
-
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe
- kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer
- kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
-
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn
- kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veiledera
Innhold
Sentrale temaer i studiet:
-
- Trafikkskolen som en lærende organisasjon
- Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder
- Kollegaveiledning individuelt og i grupper
- Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner
- Etikk i veiledningssituasjoner
- Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
-
Kollegaveiledning:
- Studentene skal individuelt gjennomføre to veiledninger av trafikklærere. Hver veiledning skal dokumenteres med et 3 til 4 minutters videoopptak fra veiledning.
- Studentene skal reflektere over de to veiledningssituasjonene og dokumentere dette i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3 til 4 minutter, samlet for de to veiledningene. Individuell oppgave.
-
Utviklingsarbeid:
- Studentene skal i grupper på 2 til 4 evaluere og videreutvikle en undervisningsplan på egen eller annen egnet trafikkskole. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 5 til 8 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jf. arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av studiet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.