EPN-V2

FAGLO6100 Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools Course description

Course name in Norwegian
Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler
Study programme
Professional management of Driving School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Programme description
Course history

Introduction

Emnet handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon
  • har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe
  • kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer
  • kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn
  • kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veileder

Content

Sentrale temaer i studiet:

  • Trafikkskolen som en lærende organisasjon
  • Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder
  • Kollegaveiledning individuelt og i grupper
  • Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner
  • Etikk i veiledningssituasjoner
  • Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kollegaveiledning:

    1. Studentene skal individuelt gjennomføre to veiledninger av trafikklærere. Hver veiledning skal dokumenteres med et 3 til 4 minutters videoopptak fra veiledning.
    2. Studentene skal reflektere over de to veiledningssituasjonene og dokumentere dette i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3 til 4 minutter, samlet for de to veiledningene. Individuell oppgave.
  2. Utviklingsarbeid:

Studentene skal i grupper på 2 til 4 evaluere og videreutvikle en undervisningsplan på egen eller annen egnet trafikkskole. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 5 til 8 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen

Assessment

Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av studiet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes til A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.