EPN-V2

ERGOPRA3 Praksis - ergoterapifaglig yrkesutøvelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Placement - Occupational Therapy in Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for brukermedvirkning og klientsentrert tilnærming i ergoterapi
  • kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • kan gjøre rede for aktuelle lover og rammebetingelser
  • kan søke, vurdere og diskutere relevante forskningsartikler og faglitteratur

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende klientsentrert tilnærming innen helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende arbeid
  • kan formulere mål med utgangspunkt i menneskers ønsker om og rett til aktivitet og samfunnsdeltakelse
  • kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig i utredning, intervensjon, dokumentasjon og evaluering på individ, gruppe og/eller systemnivå
  • kan anvende ressursorienterte, myndiggjørende og problemløsende arbeidsmodeller for å fremme helse, aktivitet og deltakelse
  • kan identifisere etiske dilemmaer og foreta selvstendige valg
  • kan klinisk resonnere og begrunne bruk av kartlegging og intervensjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar, ta initiativ, vise samarbeidsevne, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
  • kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • kan bidra til tverrprofesjonelt og sektorielt samarbeid inklusiv formidling av ergoterapifaglig kompetanse
  • kan drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av ti uker praksis. Praksisstedene er innenfor offentlige og private virksomheter i Norge eller i utlandet. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.
  • Samarbeidsavtale med utviklingsplan er innlevert og godkjent innen gitte frister

Vurdering og eksamen

Praksis

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Vurdering av praksis

Tidspunkt: 6. semester.

Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i nært samarbeid med kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.