Programplaner og emneplaner - Student
ERGOPRA3 Praksis - ergoterapifaglig yrkesutøvelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Placement - Occupational Therapy in Practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i ergoterapifaglig utøvelse på en selvstendig og begrunnet måte. Fokus er på systematisk, brukerrettet og kunnskapsbasert praksis som fremmer helse, aktivitet og deltakelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Praksisstedene er innenfor helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende virksomhet. Anvendelse og utvikling av handlings- og kommunikasjonskompetanse i reelle yrkessituasjoner på en deltakende og forpliktende måte vektlegges. Praksisplassene vil i hovedsak være innen kommunehelsetjenesten, men plasser innen statlig og privat virksomhet kan også være aktuelle.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Habiliterende arbeid (3 stp.).
- Rehabiliterende arbeid (6 stp.).
- Helsefremmende og forebyggende arbeid (4 stp.).
- Behandlende arbeid (1 stp.).
- Etikk (1 stp.).
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for brukermedvirkning og klientsentrert tilnærming i ergoterapi
- kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- kan gjøre rede for aktuelle lover og rammebetingelser
- kan søke, vurdere og diskutere relevante forskningsartikler og faglitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende klientsentrert tilnærming innen helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende arbeid
- kan formulere mål med utgangspunkt i menneskers ønsker om og rett til aktivitet og samfunnsdeltakelse
- kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig i utredning, intervensjon, dokumentasjon og evaluering på individ, gruppe og/eller systemnivå
- kan anvende ressursorienterte, myndiggjørende og problemløsende arbeidsmodeller for å fremme helse, aktivitet og deltakelse
- kan identifisere etiske dilemmaer og foreta selvstendige valg
- kan klinisk resonnere og begrunne bruk av kartlegging og intervensjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar, ta initiativ, vise samarbeidsevne, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
- kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- kan bidra til tverrprofesjonelt og sektorielt samarbeid inklusiv formidling av ergoterapifaglig kompetanse
- kan drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet består av ti uker praksis. Praksisstedene er innenfor offentlige og private virksomheter i Norge eller i utlandet. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.
- Samarbeidsavtale med utviklingsplan er innlevert og godkjent innen gitte frister
Vurdering og eksamen
Praksis
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Vurdering av praksis
Tidspunkt: 6. semester.
Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i nært samarbeid med kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.