EPN-V2

ERGOBPRA3 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 3
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ergoterapeuter jobber på en rekke ulike arenaer. I denne praksisperioden tilbys et bredt utvalg av praksisplasser hvor det tilrettelegges for at studentene i størst mulig grad kan velge å fordype seg i et område de har særlig interesse for.

Det er mulig å søke om å ha praksis på nye og innovative arenaer hvor ergoterapeuter ikke nødvendigvis jobber allerede. Det kan også være aktuelt med prosjektpraksis og mulighet for å knytte praksis til arbeid med bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

Gjennom systematisk arbeid og terapeutisk bruk av aktivitet bidrar ergoterapeuter til å muliggjøre aktivitet og deltakelse. Praksis utgjør en tredjedel av studiet og er en svært viktig del av ergoterapeututdanningen. I denne første lengre praksisperioden får den enkelte student egen erfaring fra ett praksissted, samtidig som studentkullet samlet får innblikk i variert ergoterapeutisk yrkesutøvelse, ettersom praksisplassene kan være på alle arenaer der det jobber ergoterapeuter.

Læringsutbytte

Studenten må være tatt opp på studiet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
  • kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
  • kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
  • kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
  • kan søke opp og formidle faglitteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
  • kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
  • kan utføre livreddende førstehjelp

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
  • tar initiativ og viser ansvar for egen læring
  • kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende må være godkjent:

  • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering av praksis gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.