EPN-V2

ERGOBPRA2 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 3 timer.

Forkunnskapskrav

Ingen hjelpemidler tillatt.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne og INTER1200* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer
  • kan beskrive aktuelle samarbeidspartneres oppgaver
  • kan gjøre rede for hvordan aktivitetsanalyse brukes gjennomgående i en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kartleggingsmetoder knyttet til aktivitet, ferdighets- og funksjonsvurderinger som er aktuelle på praksisstedet
  • kan anvende og formidle systematisk aktivitetsanalyse gjennom en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • kan med veiledning igangsette relevant intervensjon på bakgrunn av blant annet gjennomført systematisk aktivitetsanalyse
  • kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse og begrunne dette gjennom klinisk resonnering
  • kan vurdere og justere egen terapeutisk kompetanse i møte med brukere, eller henvise videre ved behov
  • kan anvende brukeres og pårørendes erfaringskompetanse i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan søke etter og formidle vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse ved praksisstedet
  • kan anvende relevant teori og forskning, og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • viser gode kommunikasjonsferdigheter og kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
  • kan identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer
  • kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidskompetanse i praksis
  • kan planlegge og samarbeide tverrfaglig innenfor praksisstedets rammer
  • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kan følge praksisstedets prosedyrer
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Arbeids- og undervisningsformer

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende må være godkjent:

  • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Arbeidskrav knyttet til INTER1200:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

7 studiepoeng overlapp med BIO1400 Hematologi og immunologi.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.