EPN-V2

ERGOBPRA2 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
  • har kunnskap om estetikkens betydning i sykepleien
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis i sykehjem
  • har kunnskap om hvordan medisinske sykdommer og omgivelser kan påvirke pasientenes grunnleggende behov
  • har innsikt i lover og forskrifter som angår legemiddelhåndtering
  • har grunnleggende kunnskap om legemiddelhåndtering
  • har innsikt i forutsetningene for en etisk og verdig eldreomsorg: forsvarlig yrkesutøvelse, samtykke, taushetsplikt og makt
  • har innsikt i tema omsorg ved livets slutt

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere pasientens behov for sykepleie
  • kan utføre sykepleiehandlinger til pasienter i sykehjem
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende faglig innsikt til å forstå pasientens situasjon
  • behersker relevante kommunikasjonsferdigheter i samarbeid med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • behersker grunnleggende legemiddelhåndtering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pasienter i sykehjem basert på sykepleiefaglig kunnskap, ferdigheter og holdninger
  • kan utveksle sykepleiefaglige synspunkter og erfaringer med medstudenter og sykepleiere i praksisfeltet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Forkunnskapskrav

Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, veiledning og selvstudier.

Studentene gjennomfører først ca. to uker med teoretisk undervisning som forberedelse, før åtte uker praksis med direkte pasientkontakt.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne og INTER1200* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer, og kan forklare aktuelle samarbeidspartneres rolle og funksjon
  • kan gjøre rede for hvordan aktivitetsanalyse brukes gjenomgående i en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn og unge og deres foresatte*
  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*
  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kartleggingsmetoder knyttet til aktivitet, ferdighets- og funksjonsvurderinger som er aktuelle på praksisstedet
  • kan anvende og begrunne terapeutisk bruk av aktivitet for å fremme aktivitetsutførelse
  • kan anvende og formidle systematisk aktivitetsanalyse gjennom en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • kan med veiledning igangsette relevant intervensjon på bakgrunn av blant annet gjennomført systematisk aktivitetsanalyse
  • kan anvende klinisk resonnering, vurdere og justere egen terapeutisk kompetanse i møte med personer som er i prosesser hvor læring og mestring foregår, eller henvise videre ved behov
  • kan søke etter og formidle vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse ved praksisstedet
  • kan anvende relevant teori og forskning for å belyse intervensjoner som retter seg mot aktivitet og deltakelse
  • kan gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*
  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
  • kan identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer
  • kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidskompetanse i praksis
  • kan planlegge og samarbeide tverrfaglig innenfor praksisstedets rammer
  • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kan følge praksisstedets prosedyrer
  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisperioden er normalt på 12 uker, og starter med forberedelser på utdanningen. Videre er praksisukene organisert slik at studentene er 30 timer i praksis. Studentene har en veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen.

Studentene får i tillegg gruppeveiledning i praksis. Veiledningsgruppene ledes i fellesskap av en faglærer fra utdanningen og en ergoterapeut fra praksisfeltet. Målet for gruppeveiledningen er å knytte teori og praksis sammen gjennom refleksjon og klinisk resonnering. Tema i veiledningsgruppene tar utgangspunkt i utvalgte læringsutbytter for emnet.

INTER1200

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende må være godkjent:

  • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Arbeidskrav knyttet til INTER1200:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.