Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB3900 Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development and Methods - Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom tredje studieår arbeider studentene med en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven gir studentene erfaring med systematisk prosjektarbeid over tid, hvor fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.
I del en, som starter i begynnelsen av høstsemesteret, vil fokus være på hvordan planlegge et prosjektarbeid.; Studenten starter med å fordype seg faglig i tema som skal danne grunnlag for bacheloroppgaven. Dette skjer gjennom å søke seg til et forsknings- eller utviklingsprosjekt som er tilgjengelig ved OsloMet eller hos andre samarbeidspartnere. Studentene vil få tildelt en veileder som følger utviklingen av prosjektskissen.
I del to, som avslutter studiet, vil fokus være på å gjennomføre prosjektet og skrive bacheloroppgave.
Oppgaven skal være knyttet til et forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi og aktivitetsvitenskap.
Forkunnskapskrav
Emnet gir en innføring i internregnskap, budsjettering, investering, finansiering og likviditetsstyring og analysemetoder som kostnadskalkyler og resultatmåling. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi et kvalifiserende grunnlag for å utføre oppgaver innen rasjonell økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulent, økonomisjef og controller. Emnet skal også gi ferdigheter i bruk av regneark. Det blir brukt eksempler fra offentlig sektor.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstendig arbeid, prosjektarbeid i gruppe og seminarer. Seminarene vil ha fokus på vitenskapsteori og ulike vitenskapelige metoder og tilnærminger. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til diskusjon og gruppearbeid.
Prosjektarbeid
Studentene arbeider selvstendig i grupper og får veiledning på prosjektarbeidet og oppgaveskriving. I del en skal studentene dokumentere en prosjektplan gjennom å skrive en prosjektskisse. I del to skal studentene gjennomføre prosjektet og skrive selve bacheloroppgaven. Veiledningen er organisert ut fra prosjektene studentene jobber med, og foregår dels i større grupper med innlagte presentasjoner og diskusjoner med kollegatilbakemelding, og dels i den enkelte bachelorgruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
- skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 3000 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.
Vurdering og eksamen
Skriftlig PC-basert skoleeksamen på fem timer i Inspera og Excel
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor vurderer alle besvarelser.