EPN-V2

ERGOB3900 Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development and Methods - Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om opplæring ved ungdomstrinnet (K4)
  • har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling (K5)
  • har kunnskap om krisehåndtering (K6)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede og vurdere undervisning i mat og helse og valgfag ved 8.-10. trinn (F2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevant fagstoff knyttet til 8.-10. trinn og kan formidle aktuelt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, pedagogisk praksis

Læringsutbytte

Praksisperiode 3

Ti dagers pedagogisks praksis i ungdomstrinnet.

Arbeidskrav

  • Studentene skal skrive en rapport om erfaringer fra praksisfeltet, omfang 3500 ord +/- 20 %.

Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av høgskolen.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig prosjekteksamen, rapport på 3500 ord +/- 20 prosent.

Ny og utsatt eksamen

  • ved karakteren F, ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil to ganger.
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger

Vurdering og eksamen

Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Vurderingsuttrykk

Emnet består av følgende temaer:

  • mat og helse
  • analyse av aktuelle læreplaner fra ungdomstrinnet
  • ungdomskultur
  • omsorg ved kriser

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.