Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB2200 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler komplekse problemstillinger hos brukere og familiene deres knyttet til rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon. Ergoterapeuter har ofte en koordinerende rolle i tverrfaglig samarbeid og samarbeid på tvers av ulike sektorer. Brukermedvirkning, familiesentrerte tjenester, arbeidsrehabilitering, hverdagsrehabilitering og sammensatte medisinske og sosiale tilstander er sentrale tema i emnet.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene ERGOB1060 og ERGOB1070.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ergoterapeuters intervensjoner innen rehabilitering, habilitering og behandling ved sammensatte medisinske og sosiale tilstander
- kan gjøre rede for palliativ behandling innen ergoterapi
- kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid innen rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon
- kan forklare hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse
- kan forklare ergoterapeuters tilnærming i hverdagsrehabilitering og begrunne tiltak på bakgrunn av teoretiske modeller og relevante redskaper
- kan forklare hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende aktivitetsanalyse i kartlegging, vurdering og tilrettelegging av arbeidsplass
- kan diskutere betydningen av arbeidsrehabilitering i lys av personers rett til aktivitet og deltakelse og drøfte betydningen av arbeidsrehabilitering opp mot samfunnsøkonomi
- kan anvende personers og pårørendes erfaringskompetanse og sikre deres medvirkning og rettigheter i tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt arbeid
- kan anvende faglig kunnskap om, og sette inn tiltak for, mennesker med helsemessige og sosiale utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske problemstillinger i rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon i lys av yrkesetiske retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer med kasusbasert undervisning, ferdighetstreninger og forelesninger. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe og presenterer sitt arbeid for medstudenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen basert på et kasus, inntil 30 minutter
Aktuelt kasus blir publisert 2 dager før eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.