EPN-V2

ERGOB2200 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 2
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Pass or fail.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer, samt nyrer og urinveier
  • forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
  • forklare psykologiske teorier og fenomener knyttet til stress, kriser, sorg og mestring
  • beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som angst, depresjon og psykose
  • forklare prosedyre for subkutane og intramuskulære injeksjoner, og innlegging av perifert venekateter (PVK)
  • gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
  • forklare oppbygning, virkemåte og anvendelse av apparatur innen mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling,
  • forklare stråledosenivå, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
  • forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
  • forklare fysiske prinsipper innen nukleærmedisin, og tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider/radiofarmaka
  • beskrive struktur og oppladning i nukleærmedisinsk bildemateriale
  • beskrive generelle prinsipper for screening inkludert sensitivitet og spesifisitet
  • beskrive rutiner for kvalitetskontroll og dokumentasjon ved mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling
  • forklare stråling og strålevern relatert til mennesker og miljø

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere bildekriterier innen mammografi
  • beregne huddose ut fra airkerma (AK) og dosearealprodukt (DAP)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere hvordan ulike patologiske tilstander og indikasjoner er avgjørende for valg av diagnostiske og terapeutiske undersøkelser, knyttet til nukleærmedisin, mammografi, intervensjonsradiografi og stråleterapi.

Læringsutbytte

The course will give the students insights into the forefront of knowledge about universal design and into developing accessible systems. Specific topics that will be taught include, but are not limited to, national and international legislation, regulations, recommendations and standards related to universal design of accessible computer systems, inclusion of vulnerable groups, and communication using inclusive and non-discriminatory language.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 3000 ord.

Ny vurdering/eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.