EPN-V2

ERGOB2100 Tilgjengelighet, tilrettelegging og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Accessibility, Adaption and Technology
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Tilgjengelige omgivelser er en viktig forutsetning for aktivitet og deltakelse. Ergoterapeuter kan jobbe på systemnivå med universell utforming, eller på individ- og gruppenivå med tilrettelegging av omgivelser og bruk av hjelpemidler som helsefremmende eller kompenserende tiltak. Teknologi utgjør en vesentlig del av dagens hjelpemidler til brukere med både fysiske, kognitive, psykiske og sosiale utfordringer. Teknologi kan også brukes som del av opptrening av ferdigheter og funksjoner i en rehabiliteringsprosess. Digital kompetanse i utvikling, bruk og sikkerhet er viktig i et digitalisert samfunn.

;

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene
  • kan forklare hvordan teknologi og hjelpemidler kan fremme personers aktivitet og deltakelse
  • kan beskrive tilrettelegging av ulike arenaer som hjem, skole og arbeidsplass, og forklare sammenhenger mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemming og deltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende aktuell kunnskap om tilrettelegging av bymiljø for å fremme selvstendighet, helse og livskvalitet
  • kan anvende aktuelt lovverk, forskning og brukererfaring for å begrunne hvordan utforming av omgivelser påvirker aktivitet og deltakelse
  • kan begrunne og formidle behov for fysiske og kognitive hjelpemidler og tilrettelegging av ulike arenaer som hjem, skole og arbeidsplass
  • kan veilede personer i utprøving, tilpassing, trening og oppfølging i bruk av hjelpemidler og velferdsteknologi
  • kan reflektere over fordeler og utfordringer ved bruken av velferdsteknologi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og samarbeide med andre om utvikling av velferdsteknologi og bruken av denne
  • kan anvende aktivitetsanalyse og tilrettelegge fysiske omgivelser for å fremme inkludering, mestring og deltakelse i lek, læring, arbeid og rekreasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer omfatter ferdighetstrening, seminarer, forelesninger, arbeid og veiledning i prosjektgrupper og feltstudier i Oslo. Studentene jobber individuelt med tre mappeoppgaver som skal vurderes til eksamen.

Feltstudier

Feltstudiene tar utgangspunkt i en arena i det offentlige rom i Oslo by. Studentene jobber med tilgjengelighet, tilrettelegging og tekniske hjelpemidler rettet mot en aktuell brukergruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

An accessible environment are an important precondition for occupation and participation. Occupational therapists can work at system level with universal design, or at individual and group level with adaptation of the environment and the use of aids as a health-promoting or compensating measure Technology makes up a significant part of the aids currently available to users with physical, cognitive, mental or social challenges. Technology can also be used as part of the training of skills and functions in a rehabilitation process. Digital competence in development, use and security is important in a digitalised society.

Vurdering og eksamen

Passed first year of the programme or equivalent.

Hjelpemidler ved eksamen

Work and teaching methods comprise skills training, seminars, lectures, work and supervision in project groups and field studies in Oslo. Students work individually on three portfolio assignments to be graded in the exam.

Fieldwork

The field studies are based in an area in the public domain in Oslo. Students work with accessibility, adaptation and technical aids targeting a relevant user group.

Vurderingsuttrykk

In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:;

  • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching

Sensorordning

Individual portfolio of two written assignments, maximum 1,000 words per assignment.

An overall grade will be awarded based on the portfolio. The two assignments are equally weighed when the portfolio is graded, but if the student fails one of the assignments, the overall grade awarded will also be F.

Resit exam: The student will have the opportunity to rework the assignment(s) in the portfolio that has been awarded an F once.