Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB2000 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 20 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ergoterapeutens intervensjoner i rehabilitering, habilitering og behandling tar utgangspunkt i begrensninger mennesker opplever i aktivitet og deltakelse. Begrensningene kan skyldes individuelle faktorer som sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, eller faktorer på systemnivå som utestengelse, marginalisering eller andre sosiale forhold. Begrepet ‘funksjonshemming’ brukes vanligvis i Norge om gapet mellom en persons forutsetninger og omgivelsenes krav. Ergoterapeuter bidrar til å minske dette gapet, blant annet ved å trene og veilede personer, tilpasse og gradere aktiviteter og tilrettelegge omgivelsene. I emnet anvendes eksempler på ergoterapi rettet mot barn, unge, voksne og eldre.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene ERGOB1060 og ERGOB1070.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive de mest utbredte psykiske lidelser og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- kan beskrive de mest utbredte diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- kan beskrive utviklingssforstyrrelser, samtidige sykdommer og aldersrelaterte sykdommer, og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- kan forklare ergoterapeuters tilnærming, teori, modeller, arbeidsoppgaver og prosesser innen rehabilitering, habilitering og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan vise initiativ og ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon
- kan kartlegge og vurdere fysiske og kognitive funksjoner samt motoriske-, prosess-, kommunikasjons- og interaksjonsferdigheter for å sette mål og begrunne valg av intervensjon
- kan anvende aktivitetsanalyse, aktivitetsbaserte redskaper og terapeutisk bruk av aktivitet målrettet i kartlegging, vurdering og intervensjon
- kan anvende en klientsentrert og systematisk arbeidsprosessmodell i kartlegging og intervensjon
- kan tilrettelegge og anvende kreative og ekspressive aktiviteter for individer og grupper
- kan planlegge og tilrettelegge for at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere, diskutere og reflektere over valg av intervensjon, både skriftlig og i undervisning av medstudenter
- kan identifisere og reflektere over etiske dilemmaer i arbeidet for personer med utfordringer i aktivitet og deltakelse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer med kasusbasert undervisning, ferdighetstreninger, aktivitetsanalyse og forelesninger. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe og med studentdrevet undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering:
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (flervalgsoppgaver), 2 timer.
- Individuell praktisk eksamen som kan inkludere fiktive brukere, inntil 45 minutter
Det gis en samlet karakter som er basert på følgende vekting av eksamensdelene: skriftlig eksamen 40 prosent, praktisk eksamen 60 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.
Ny eksamen: Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på skriftlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
1) Alle besvarelser kontrolleres/vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.
2) Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.