EPN-V2

ERGOB2000 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 1
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ergoterapeutens intervensjoner i rehabilitering, habilitering og behandling tar utgangspunkt i begrensninger mennesker opplever i aktivitet og deltakelse. Begrensningene kan skyldes individuelle faktorer som sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, eller faktorer på systemnivå som utestengelse, marginalisering eller andre sosiale forhold. Begrepet ‘funksjonshemming’ brukes vanligvis i Norge om gapet mellom en persons forutsetninger og omgivelsenes krav. Ergoterapeuter bidrar til å minske dette gapet, blant annet ved å trene og veilede personer, tilpasse og gradere aktiviteter og tilrettelegge omgivelsene. I emnet anvendes eksempler på ergoterapi rettet mot barn, unge, voksne og eldre.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Work and teaching methods comprise seminars with case-based teaching, skills training, activity analysis and lectures. The students work individually and in groups and with student-driven teaching.

Arbeids- og undervisningsformer

In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:;

  • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Combined assessment:

  1. Supervised individual written exam with a combination of multiple choice and free text assignments, 2 hours.
  2. Individual practical exam that can include fictional users, up to 45 minutes.

One overall grade is awarded based on the following weighting of the parts of the exam: written exam - 40%, practical exam - 60%. Students must be awarded a pass grade A-E for both parts of the exam in order for a student to pass the course.

Resit exam: If the student is awarded an F in one part of the exam, this part of the exam must be retaken.

Students can appeal the grade awarded for the written exam.

Vurdering og eksamen

None.

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F.

Vurderingsuttrykk

  1. An external examiner takes part in preparing the exam questions and assessment criteria and assesses a minimum of 20% of the papers together with an internal examiner. An internal examiner will assess all other papers. The external examiner’s assessment shall benefit all students.
  2. Each exam paper is assessed by two examiners. An external examiner will assess at least 20% of the papers together with an internal examiner. Other exams are assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment shall benefit all students.

Sensorordning

  1. Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer 20 prosent av besvarelsene sammen med intern sensor. Én intern sensor vurderer øvrige besvarelser. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
  2. Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.