Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB2000 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
In the written exam, a selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
Forkunnskapskrav
Exam in English from upper secondary school or equivalent knowledge of English. A large part of the syllabus is related to subjects within business and economics.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan forklare ergoterapeuters tilnærming, teori, modeller, arbeidsoppgaver og prosesser innen rehabilitering, habilitering og behandling
- kan beskrive de mest utbredte psykiske lidelser og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- kan beskrive de mest utbredte diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- kan beskrive utviklingssforstyrrelser, samtidige sykdommer og aldersrelaterte sykdommer, og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
Ferdigheter;
Studenten
- kan vise initiativ og ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon
- kan kartlegge og vurdere fysiske og kognitive funksjoner samt motoriske-, prosess-, kommunikasjons- og interaksjonsferdigheter for å sette mål og begrunne valg av intervensjon
- kan anvende aktivitetsanalyse, aktivitetsbaserte redskaper og terapeutisk bruk av aktivitet målrettet i kartlegging, vurdering og intervensjon
- kan anvende en klientsentrert og systematisk arbeidsprosessmodell i kartlegging og intervensjon
- kan tilrettelegge og anvende kreative og ekspressive aktiviteter for individer og grupper
- kan planlegge og tilrettelegge for at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter
Generell kompetanse;;
Studenten
- kan presentere, diskutere og reflektere over valg av intervensjon, både skriftlig og i undervisning av medstudenter
- kan identifisere og reflektere over etiske dilemmaer i arbeidet for personer med utfordringer i aktivitet og deltakelse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer med kasusbasert undervisning, ferdighetstreninger, aktivitetsanalyse og forelesninger. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe og med studentdrevet undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning;
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering:
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn med en kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 2 timer.
- Individuell praktisk eksamen som kan inkludere fiktive brukere, inntil 45 minutter
Det gis en samlet karakter som er basert på følgende vekting av eksamensdelene: skriftlig eksamen 40 prosent, praktisk eksamen 60 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.
Ny eksamen: Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på skriftlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
- Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer 20 prosent av besvarelsene sammen med intern sensor. Én intern sensor vurderer øvrige besvarelser. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
- Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.