EPN-V2

ERGOB1210 Inkludering, tilhørighet og samfunnsdeltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Inclusion, Belonging and Social Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle mennesker har rett til et aktivt hverdagsliv og å delta i samfunnet. Det er en del av samfunnsansvaret til ergoterapeuten å fremme denne retten. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til utdanning, arbeid og levekår. Folkehelse vektlegger også forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftsmålene.

Dersom mennesker av ulike årsaker ikke får muligheten til å leve et aktivt og meningsfullt liv med sosial tilknytning, kan dette ha negativ påvirkning på helsen. Samfunnsdeltakelse omfatter inkludering og tilhørighet på et individ- gruppe og samfunnsnivå. I emnet skal studentene anvende teoretisk kunnskap i utviklingen av et prosjekt som tar sikte på å utvikle en idé til et aktivitetsbasert tiltak. Tiltaket skal fremme inkludering og tilhørighet for en sårbar eller utsatt gruppe i samfunnet.

Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge.

Det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 inngår i emnet.

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» (1,5 studiepoeng)

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til økt forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT.

INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter. Den handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne og INTER1100* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering og kjenner til relevante lover og forskrifter for tjenestene
  • kan beskrive bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
  • kan beskrive prinsippene for brukermedvirkning og ressursorientering i lokalsamfunn
  • kan vurdere og presentere inkluderende og ekskluderende forhold som påvirker deltakelse og tilhørighet i storbyen
  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant lovverk i argumentasjon for likeverdige tilbud for ulike grupper i et mangfoldig samfunn
  • kan anvende aktivitetsvitenskap og kunnskap om menneskerettigheter for å argumentere for menneskers rett til aktivitet og deltakelse
  • kan planlegge og begrunne bruk av aktivitet for å fremme inkludering og tilhørighet tilpasset en brukergruppe i storbyen
  • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet i lokalsamfunn kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre respektfullt og bygge relasjoner til medstudenter og til personer i storbyen som omfattes av prosjektarbeidet
  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer omfatter digitalt læreverk, forelesninger, seminarer, arbeid og veiledning i prosjektgrupper og feltstudier i Oslo. På grunnlag av feltstudiene utarbeider studentene en prosjektplan med design av et aktivitetstiltak rettet mot en valgt brukergruppe. Det jobbes med prosjektplanen gjennom hele emnet.

INTER1100

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
  • individuelt refleksjonsnotat som beskriver gruppeprosessen og eget bidrag i denne, inntil 350 ord

Arbeidskrav knyttet til INTER 1100:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektplan i gruppe på 4-6 studenter, inntil 2500 ord

Ny eksamen: Ved ikke bestått ordinær eksamen har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon av besvarelsen én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Anatomi er grunnleggende for å kunne vurdere funksjon og funksjonshemming hos brukere med plager knyttet til bevegelsesapparatet. Fysiologi er grunnleggende for å forstå normale og patologiske prosesser.

I dette emnet får studentene en introduksjon til funksjonsundersøkelser av over-, underekstremiteten og trunkus. Funksjon kartlegges og vurderes gjennom systematiske undersøkelser. Temaene vil bli dekket grundigere i de ortopeditekniske emnene hvor spesifikke proteser og ortoser gjennomgås.

Vurderingsuttrykk

Studenten må være tatt opp på studiet.

Sensorordning

Det veksles mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening i funksjonsundersøkelse på medstudenter, databasesøk, bruk av digitale ressurser og selvstudier. Deler av undervisningen er felles med andre helsefagutdanninger.