EPN-V2

ERGOB1200 Inkludering, tilhørighet og samfunnsdeltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Inclusion, Belonging and Social Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Alle mennesker har rett til et aktivt hverdagsliv og å delta i samfunnet. Det er en del av samfunnsansvaret til ergoterapeuten å fremme denne retten. Dersom mennesker av ulike årsaker ikke får muligheten til å leve et aktivt og meningsfullt liv med sosial tilknytning, kan dette ha negativ påvirkning på helsen. I dette emnet jobber studentene med et prosjekt som tar sikte på å utvikle en idé til et aktivitetsbasert tiltak for å fremme inkludering og tilhørighet for en sårbar eller utsatt gruppe i samfunnet.

I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100.

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» (1,5 studiepoeng)

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til økt forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT.

INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter. Den handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.

Forkunnskapskrav

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain different forms of medication, routes of administration, pharmacokinetics and pharmacodynamics
  • can explain drug interactions and side effects of medication
  • can describe different reasons for variations in response to medication
  • can explain medicine administration in accordance with procedures
  • can explain relevant laws and regulations within medication handling
  • can explain the risk of addiction and drug abuse
  • has knowledge of generic substitution
  • has a general understanding of childhood and of the processes associated with growing up in a society characterised by social and cultural diversity*

Skills

The student

  • can demonstrate medicine administration in accordance with the applicable procedure and regulation, including single and double checking
  • can perform calculations of dose, concentration (strength), volume (amount), infusion/injection rate and dilution
  • can use the Norwegian Pharmaceutical Product Compendium (Felleskatalogen) and The Norwegian Drug? Medicines Manual for Health Personnel (Legemiddelhåndboka)
  • can explore girls' and boys' everyday life and their subjective understanding of it*;;

General competence

The student

  • can document the effects and side effects of medication and use reporting procedures for non-conformities and side effects
  • can plan, carry out and document drug medicine administration in accordance with applicable regulations
  • has an emerging understanding of interprofessional cooperation with children, young people and their families*

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne og INTER1100* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere og presentere inkluderende og ekskluderende forhold som påvirker deltakelse og tilhørighet i storbyen
  • kan beskrive prinsippene for brukermedvirkning og ressursorientering i lokalsamfunn
  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant lovverk i argumentasjon for likeverdige tilbud for ulike grupper i et mangfoldig samfunn
  • kan anvende aktivitetsvitenskap og kunnskap om menneskerettigheter for å argumentere for menneskers rett til aktivitet og deltakelse
  • kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet i lokalsamfunn
  • kan planlegge og begrunne bruk av aktivitet for å fremme inkludering og tilhørighet tilpasset en brukergruppe i storbyen
  • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
  • kan diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre respektfullt og bygge relasjoner til medstudenter og til personer i storbyen som omfattes av prosjektarbeidet
  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*

Arbeids- og undervisningsformer

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 100% attendance in supervised group work in pharmacology and medication handling in groups of six students
  • required coursework as described under INTER 1100 https://uni.oslomet.no/interact/

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
  • individuelt refleksjonsnotat som beskriver gruppeprosessen og eget bidrag i denne, inntil 350 ord

Arbeidskrav knyttet til INTER 1100:

  • innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.​

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektplan i gruppe på 4-6 studenter, inntil 1500 ord

Ny eksamen: Ved ikke bestått ordinær eksamen har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon av besvarelsen én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Pass/fail. The student must score 100% to pass the exam.

Vurderingsuttrykk

An external programme supervisor contributes to the preparation of the question papers and assessment criteria. Each answer paper is quality assured by an internal examiner and automatically assessed.

Sensorordning

1 credit overlap with VERNLEG