Programplaner og emneplaner - Student
ENT5900 Master's thesis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i entreprenørskap
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne forventes det at studenten har oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike klientgrupper, helseutfordringer og diagnoser som kan behandles med kunstterapi
- kan beskrive hvordan kunstterapi anvendes for å svare klientbehov og terapeutiske mål innenfor spesifikke områder innenfor forebygging, behandling eller rehabilitering
- kan reflektere over og kritiske vurdere tidligere forskning innen kunstterapi og hvilken betydning dette har for utøvelse av kunstterapi i en spesifikk kontekst med en distinkt klientgruppe og/eller diagnose
Ferdigheter
Studenten
- har inngående ferdigheter til å gjennomføre en litteraturgjennomgang, skrive akademisk og oppsummere kunnskap fra tidligere forskning
- kan bruke relevante digitale verktøy i gjennomføring av litteraturgjennomgang, håndtere data, referanser og skriving
- kan presentere og formidle forskningsbasert kunnskap fra et spesifikt felt innen kunstterapi og delta i konstruktive faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere og vurdere ulike tilnærminger innenfor kunstterapeutisk forskning og anvende forskningsbaserte argumenter i faglige diskusjoner
- kan gjennomføre og skrive en selvstendig litteraturgjennomgang om kunstterapi
Forkunnskapskrav
Emnet er en kombinasjon av samlinger, digital undervisning og individuell skriving. Undervisnings- og læringsformer inkluderer forelesninger, veiledning, gruppediskusjoner og presentasjoner. Emnet bruker ulike studentaktive læringsmetoder som støtter lese- og skriveprosessen. Mellom samlingene vil det være digital undervisning der studentene vil presentere og diskutere sin pågående litteraturgjennomgang i grupper.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- Gjennomført en presentasjon til medstudenter og lærereArbeidskrav kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk.
Dersom emnet undervises på engelsk, må presentasjonen holdes på engelsk.
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjekteksamen i par, i form av en litteraturgjennomgang som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 2500 ord, referanseliste kommer i tillegg.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F, har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Eksamen kan i avklarte tilfeller settes opp individuelt, med samme omfang. Dette avklares da av studieprogramasnvarlig i dialog med studenten.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A - F
Sensorordning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
I dette emnet behandles ulike aspekter ved brøk, sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent og koblingen til proporsjonalitet grundig. Særlig viktig er arbeid med ulike representasjoner for brøk, resonneringsstrategier knyttet til brøk og forhold, og hvordan elever utvikler forståelse av proporsjonalitetsbegrepet. Videre arbeides det med ulike innfallsvinkler til algebra og med funksjonsbegrepet. Utvikling av matematisk språk og tenkning gjennom aktiviteter som fremmer resonnement, argumentasjon og begrunnelse er sentralt i emnet. I dette emnet behandles også perspektiver knyttet til analyse av elevers matematiske utvikling.