EPN-V2

ENT4100 Searching for value-creating ideas Course description

Course name in Norwegian
Søking etter verdiskapende ideer
Study programme
Master's Degree Programme in Entrepreneurship
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Grade scale A-F.

Required preliminary courses

This course will examine relational skills and group processes both from a social psychological and behaviour analytic perspective. Counselling/supervision skills in practical training will be emphasized. The course will cover behaviour phenomena that are the focus in social psychology.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
  • høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
  • inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
  • høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
  • spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
  • gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
  • vurdere behov for innovasjon
  • ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
  • vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
  • håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
  • identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
  • gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
  • forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
  • vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
  • uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt

Teaching and learning methods

Work and teaching methods in which are included in course are lectures, inter-teaching, seminars, group work, practical exercises and demonstrations (workshops). The students’ learning outcomes will be documented through the home examination.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
  • Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.

Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Assessment

Work and teaching methods include lectures, group work, question sessions and laboratory work. The lectures involve student activity and the material elucidated with the help of examples of clinical relevance. The laboratory work focuses on aseptic work technique. The flipped classroom method is used for parts of the course. Digital learning resources will be made available to students in advance, and the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.

Permitted exam materials and equipment

Individual written exam, 3 hours.

The exam result can be appealed.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Grade scale A-F.