EPN-V2

ENGC6120 English 1 for Primary School Teachers - Module 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 2
Study programme
English 1 for Primary School Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emne 2 har fokus på ferdighetene knyttet til skriftlig kommunikasjon, men på en slik måte at progresjonen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del står sentralt didaktisk og som et overordnet perspektiv på språkinnlæringen. Av denne grunn vil enkelte læringsutbytteformuleringer være relevante i både emne 1 og emne 2, men med litt ulikt fokus når det gjelder innhold. Hovedtemaene i emne 2 er beskrevet under Innhold nedenfor.

Required preliminary courses

Bestått engelsk 1, trinn 1-7, emne 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utvikling av ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven bruker, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer skriftlig språkutvikling
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
  • har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
  • har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på skriftlig kommunikasjon
  • har kunnskap om nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
  • har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede elever i deres skriftlige språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk og andre språk elevene kan
  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lesing og skriving og et gradvis større ordforråd for alle elever
  • kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige og sammensatte tekster for barn
  • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme skriftlig språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Content

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student:

  • has thorough insight into the historical development of midwifery
  • has advanced knowledge about midwifery concepts, theories and models
  • has advanced knowledge about the phenomenon of childbirth seen from different perspectives
  • has advanced knowledge about fetal monitoring
  • has advanced theoretical and practical knowledge about pain during labour and pain relief
  • has advanced knowledge about the development and fundamental needs of healthy and sick newborns
  • has in-depth knowledge about childbirth and starting a family as psychosocial processes
  • has advanced knowledge about the organisation and adaptation of intrapartum care and the consequences thereof for the further development of the midwifery discipline and functions
  • has advanced knowledge about documentation requirements that apply to clinical midwifery
  • is capable of analysing issues relating to midwifery on the basis of the distinctive nature of midwifery and the applicable ethical, legal and health policy guidelines
  • is capable of analysing midwifery and midwifery practice in light of history, tradition and society's needs

Skills

The student:

  • has specialised theoretical knowledge about midwifery skills in emergencies and critical situations
  • is capable of analysing research and relating it to the knowledge base of midwifery skills
  • is capable of analysing midwifery theories, models and interpretations and of working independently on theoretical and clinical issues

Competence

The student is capable of:

  • analysing links between physical, psychosocial and cultural aspects and problematic developments in pregnancy, childbirth and starting a family
  • applying his/her knowledge and skills to complex midwifery challenges
  • contributing to new ideas in caring for women and families during the intrapartum and post-partum periods by applying the principles of evidence-based practice
  • carrying out projects relating to women in childbirth and the post-partum period and the newborn baby and communicating the results using professional forms of communication
  • communicating with fellow students and the teaching staff about issues relating to childbirth and starting a family

Teaching and learning methods

Studiearbeidet i emne 2 består av selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform, Canvas, og deltakelse i forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid blir avsatt til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine skriftlige engelskferdigheter i begge emnene.

I løpet av vårsemestret arbeider grupper på inntil fire studenter med et engelskfaglig utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet danner grunnlag for muntlig eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»). Gruppene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget. De samarbeider om å planlegge, begrunne og vurdere erfaringene i prosjektet, men studentene må individuelt prøve ut opplegget i egen eller lånt klasse.

Praksis

Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.

Tre oppgaver (Assignments):

  • Oppgave relatert til skriving og grammatikk i to deler: (A) individuell språklig analyse av litterære pensumtekster; (B) individuell elevtekstanalyse med omfang på minimum 1000 ord samt minimum tre bidrag i forumdiskusjon om erfaringen med vurderingen av elevtekst.
  • Oppgave knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med krav om bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring, med omfang tilsvarende 800-1000 ord tekst.
  • Oppgave i form av individuell rapport etter gjennomført utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse (minimum 2000 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering har to komponenter.

  • En skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i den individuelle rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
  • En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: om lag 30 minutter.

Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Det er tillatt å medbringe den innleverte skriftlige rapporten fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

Grading scale

The course deals with the tradition, development and philosophy of midwifery. It focuses on midwifery concepts, models and theories and topics that highlight professional, ethical and legal dilemmas. One particular topic for discussion is how midwives have to relate to different dilemmas that arise when technology must be dealt with in a satisfactory manner at the same time as the values of care must be addressed. Health policy and health policy guidelines for midwifery are also discussed, as are cultural and global issues. These discussions are important in order to raise the students' awareness about how to preserve and develop the traditions of midwifery in an environment characterised by high technology and biomedicine.

The tradition, development and philosophy of midwifery are problematised and discussed from a philosophy and philosophy of science perspective.

In addition to the above-mentioned topics, the student will specialise further in and develop his/her knowledge of topics introduced in the course MAJO4000 Midwifery Care during Childbirth and Starting a Family 1. The course is taught over a period of three to four weeks towards the end of the second semester.

Examiners

The student must have passed MAJO4000 Midwifery Care during Childbirth and Starting a Family 1.

Admission requirements

Se programplanen.