Programplaner og emneplaner - Student
ENGC6110 English 1 for Primary School Teachers - Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 1
- Study programme
-
English 1 for Primary School Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen vurderes av en intern sensor og en ekstern sensor.
Required preliminary courses
Se programplanen.
Learning outcomes
Emnet har fokus på grunnleggende tekstbasert programmering og dokumentasjon, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med tekstbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Tekstbasert programmering og programmeringsprinsipper.
- Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
- Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.
Content
Emne 1 er en innføring i engelsk språk med vekt på arbeid i klasserommet med de grunnleggende ferdighetene å kunne lytte til, forstå og snakke engelsk. Ordinnlæring og bruk av enkle setningsstrukturer står sentralt samt utvikling av tjenlige lytte- og talestrategier. Det gjør også grunnleggende fonetikk og intonasjon og utvikling av fonologisk bevissthet. Målet er å legge til rette for at elevene utvikler seg til trygge engelskbrukere. De tre kjerneelementene i skolens læreplanverk - kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster er alle sentrale for å oppnå dette. Et gjennomgående tema i dette som i emne 2 er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, kartlegging av ferdigheter, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et rikt utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.
Emne 1 fokuserer på
- grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig språkbruk
- ordinnlæring og enkle setningstrukturer
- vurdering av elevenes læringsutbytte med rom for elevdeltakelse
- kunnskap om lytte- og talestrategier og tilpasset opplæring
- kartleggingsmateriell for begynneropplæringen
- varierte læringsressurser og arbeidsmåter (rim, regler, sanger, lek og drama, fortellinger, eventyr, bildebøker)
Teaching and learning methods
Studiearbeidet i emne 1 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform og deltakelse i profesjonsfaglige forumdiskusjoner (Discussions). Et mål med disse diskusjonene er at studentene får utvikle, dele og reflektere sammen i et læringsfellesskap På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Studiet har et dobbelt fokus: Deltakerne utvikler sin egen faglige og profesjonelle kompetanse samtidig som de lærer å anvende sin nye innsikt overfor elevene sine. Studentene får opplæring i bruken av digitale verktøy til bruk i skolen, samtidig som de selv bruker IKT aktivt i studiearbeidet sitt.
Som beskrevet i programplanen vil om mulig en av samlingene i emne 1 erstattes med en ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York som ledd i instituttets internasjonalisering. Studentene får anledning til å praktisere språket i en autentisk kontekst, med muligheter for også å utvikle sin interkulturelle kompetanse.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.
Tre oppgaver (Assignments):
- Oppgave relatert til ordlæring i tre deler: (A) individuell gjennomføring av aktivitet i egen klasse, (B) minimum to bidrag til forumdiskusjon på nett med refleksjon omkring klasseromsaktivitet og (C) individuell muntlig refleksjon med rapport fra framlegg og diskusjon om ordlæring i eget lærerkollegium levert som en 3-5 minutters lydfil.
- Oppgave i tilknytning til utvikling av elevers muntlige ferdigheter i to deler: (A) minimum tre bidrag i forumdiskusjon om bruk av bildebok i eget klasserom og (B) individuell fagartikkel med omfang på 800-1000 ord.
- Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på fysisk samling i York. Dette fastsettes av faglærer.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se studiets programplan.
Assessment
ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret.
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Eksamensspråket er engelsk. Hjemmeeksamen går over én uke (syv dager). Oppgavens omfang skal være om lag 2000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
Admission requirements
Se programplanen.