EPN-V2

ENGA6200 Engelsk 1, trinn 5–10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 2 for Upper Primary and Secondary School Teachers – Module 2
Studieprogram
Engelsk 1, trinn 5–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.

Anbefalte forkunnskaper

Emne 2 bygger på emne 1.

Læringsutbytte

Ingeborg Stana

Professor i kunst ved Institutt for estetiske fag

Innhold

Studiearbeidet i emne 2 er hovedsakelig knyttet til engelsk språkutvikling med vekt på grunnleggende skriftlige ferdigheter og tekstkompetanse. Arbeidet med sjangerbevissthet og tekstforståelse skal bidra til progresjon i studentenes og elevenes tekstkompetanse. Det settes også særlig fokus på kunnskap om grunnleggende mønstre i det engelske språkets struktur og studentenes evne til å bruke det i egen profesjonell tekstproduksjon. Videre står arbeid med vurdering av elevarbeid i fokus. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.

Emne 2 fokuserer på

  • grunnleggende mønstre i engelskspråkets struktur og grammatikk
  • tekstforståelse og sjangerbevissthet
  • lese- og skriveferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1000.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell oppgave relatert til vurdering av elevtekst, med fokus på grammatikk (del A: språklig analyse av skriftlige tekster og skriftlig vurdering av elevtekst i gruppe, 500-700 ord; del B: individuell beskrivelse av opplegg knyttet til videre arbeid med spesifikke problemområder, som lyd- eller videofil, 5-7 minutter).
  • Gruppeoppgave relatert til lesning og pedagogisk bruk av IKT-verktøy etter opplæring (utforming av en digital læringsressurs, for elevenes utvikling av leseferdigheter, om lag 15 min.)
  • Individuell oppgave relatert til utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter (5.-10. trinn), med vekt på relevant språklæringsteori og utvikling av egen praksis (del A: prosjektbeskrivelse og oppsummering av tilbakemeldinger fra eget kollegium på 500 ord +/- 10%; del B: utkast til rapport om eget utviklingsprosjekt med vekt på relevant språklæringsteori, læringsmål og vurderingspraksis på 1000 ord +/- 10%).

Studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York gjennomfører et arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav. Dette fastsettes av faglærer.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se emneplanens hoveddel.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.

Eksamen er en individuell skriftlig innlevering med påfølgende muntlig eksamen i gruppe.

Den skriftlige innleveringen består av en revidert og utvidet versjon av arbeidskrav 3 (rapport om eget utviklingsprosjekt). Omfang én uke. 1500 ord +/- 10%.

Muntlig eksamen gjennomføres som en muntlig presentasjon i gruppe basert på den skriftlige innleveringen. Omfang 40-45 minutter per gruppe.

Eksamensspråket er engelsk. 

Det gis en endelig individuell karakter etter at den påfølgende muntlige presentasjonen er gjennomført.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe gjennomføres eksamen som en individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

A-F

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.