EPN-V2

ENBYO6100 Building energy simulation Course description

Course name in Norwegian
Energisimulering av Bygninger
Study programme
Building energy simulation
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emnet gir kompetanse om kontrollberegning av både energibruk og inneklima i bygninger. Dette omfatter TEK17 §14 (energieffektivitet), energimerking, BREEAM NOR, passivhus-kriterier (NS 3700, NS 3701), og FutureBuilt kriterier for plusshus. I tillegg dekkes vurdering av reell energibruk og inneklima (jf. TEK17 §13) ved gjeldende lokalklima.

Emnet er basert på bruk av programvaren SIMIEN, men gir også grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å bruke andre simuleringsverktøy som oppfyller NS 3031:2014 / SN-NSPEK 3031:2020.

Emnet skal gi kompetanse om modellering av bygg for energi- og inneklimaanalyse, innsamling av data, og vurdering av ENØK-tiltak.

Recommended preliminary courses

The written examination is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner grades a random sample consisting of 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for internal examiners who will be grading the other exams. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap:

Studenten 

  • har grunnleggende kunnskap om forskrifter og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
  • har kunnskap om definisjon og kilder for inndata for bygningssimulering, samt krav til dokumentasjon
  • har kunnskap om forutsetninger og metoder for bruk av programvaren til ulike formål
  • har grunnleggende kunnskap om prioriteringer av tiltak for ENØK i bygninger.

 

Ferdigheter:

Studenten

  • kan metoder for å håndtere bygningsgeometri, og overføring til programvare. Dette inkluderer håndtering av komplisert geometri, soneinndeling og håndtering av halvklimatiserte spesielle soner som kaldloft, glassgård, og garasjer/parkeringskjeller
  • kan bearbeide relevante inndata for bygningssimulering, inkludert alle energitiltak (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon, ventilasjon- og energiforsyningssystemer)
  • kan utføre dynamisk simulering av inneklima, tolkning og vurdering av beregningsresultater, mulige tiltak for å bedre inneklima i soner (f.eks. termisk komfort) og energibehov
  • kan beregne energibruk og kostnader som grunnlag for energibesparing, samt lønnsomhetsvurderinger knyttet til disse.

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan foreslå, og vurdere, energibesparende tiltak i bygninger, understøttet med beregninger og lønnsomhetsvurderinger
  • kan formidle resultater visuelt og skriftlig på en god måte.

Teaching and learning methods

Vi bruker CANVAS som digital læringsplattform for å formidle informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.

Undervisning er i form nettsamlinger på Zoom, med opptak. Opptakene gjøres tilgjengelig for

oppmeldte studenter for å muliggjør gjentatt avspilling. Nettsamlingene gjennomføres etter normal arbeidstid, med oppstart kl. 16:00.

Arbeidet i emnet blir gitt i form av både små beregningsoppgaver og virkelighetsnære beregningsoppgaver som leveres åpent i Canvas slik at alle kan se hva de andre leverer.

Kursdeltagerne kan også samarbeide over nett slik at de opparbeider sitt personlige læringsnettverk.

Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.

Deltakerne må ha egen PC med egen programvarelisens.

Course requirements

None.

Assessment

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has thorough knowledge of concepts in the history and theory of welfare, such as the principle of eligibility, self-reliance, dependency, stigma, reciprocity, altruism, discretion, universalism and selectivity
  • has advanced knowledge of explanatory models, such as the logic of industrialism, state-centred approaches, and power resource theory
  • can analyse central concepts within comparative welfare studies, such as welfare regimes, decommodification, defamilisation, and social risks

Skills

The student

  • can apply theoretical concepts and explanatory models in the analysis of social policies, in a national as well as international context
  • is able to critically evaluate the use of concepts and models by scholars writing about social policies

Permitted exam materials and equipment

The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

Grading scale

The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school examination.

Examiners

Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during the written school exam.

Admission requirements

Opptakskrav 

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

 

Målgruppe:

Programmet retter seg mot personer som har behov for videreutdanning innen energisimulering og som er arbeidsledige, permitterte eller arbeidstakere i Elektro-, automasjon-, fornybar og kraftbransjen

Course contact person

Students are awarded grades on a descending scale from A to E for pass and F for fail.

Overlapping courses

Emnet overlapper 5 studiepoeng med ENBYO6000.