EPN-V2

ENBYO6000 Energisimulering av bygninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Building energy simulation
Studieprogram
Energisimulering av bygninger
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir kompetanse om kontrollberegning av både energibruk og inneklima i bygninger. Dette omfatter TEK17 §14 (energieffektivitet), energimerking, BREEAM NOR, passivhus-kriterier (NS 3700, NS 3701), og FutureBuilt kriterier for plusshus. I tillegg dekkes vurdering av reell energibruk og inneklima (jf. TEK17 §13) ved gjeldende lokalklima.

Emnet er basert på bruk av programvaren SIMIEN, men gir også grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å bruke andre simuleringsverktøy som oppfyller NS 3031:2014 / SN-NSPEK 3031:2020.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kjennskap til norsk byggeskikk, de tekniske forskrifter (TEK), og grunnleggende dataferdigheter (Windows), er en fordel.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap:

Studenten har kunnskap om

  • forskrifter og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
  • definisjon og kilder for inndata for bygningssimulering, samt krav til dokumentasjon
  • forutsetninger og metoder for bruk av programvaren til ulike formål

 

Ferdigheter:

Studenten kan

  • metoder for å håndtere bygningsgeometri, og overføring til programvare. Dette inkluderer håndtering av komplisert geometri, og håndtering av spesielle soner som kald loft, glassgård, og garasjer/ parkeringskjeller
  • bearbeiding av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert alle energitiltak (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon, og energiforsyningssystemer).
  • dynamisk simulering av inneklima, vurdering beregningsresultater, og mulige tiltak for å bedre inneklima (f.eks. termisk komfort) og energibehov.

 

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • gi god formidling av resultater visuelt og skriftlig 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning er i form nettsamlinger på Zoom, med opptak. Opptakene gjøres kun tilgjengelig for emnedeltagerne for å muliggjør gjentatt avspilling. Nettsamlingene gjennomføres etter normal arbeidstid, f.eks. oppstart kl. 16:00. I utgangspunktet planlegges 6 nettsamlinger på 3,5t hver.

Emnet bruker CANVAS som digital læringsplattform for å formidle informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.

Arbeidsformen er i form av både små beregningsoppgaver og virkelighetsnære beregningsoppgaver, og alle kan se hva de andre leverer. Deltagerne kan også samarbeide over nett slik at de opparbeider sitt personlige læringsnettverk. Hver undervisningsbolk har nettbaserte oppgaver (f.eks. flervalg, deretter progressive regneoppgaver) som hjelpemiddel for de enkelte deltagers progresjon.

Vurderingsformen på disse oppgavene er formativ, dvs. feedback for å gi læring.

Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.

Deltakerne må ha egen PC med egen programvarelisens.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

En individuell avsluttende rapport som inneholder en fullstendig simulering av en tenkt bygning. 

Studentene kan samarbeide, men rapporten må skrives hver for seg.

Vurderingsresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Én intern sensor. I tillegg kan ekstern sensor benyttes.

Emneansvarlig

Peter Schild.

Emneoverlapp

Ingen.