EPN-V2

ENBLO1000 Energiforvaltning ved bruk av blockchain Emneplan

Engelsk emnenavn
Energiforvaltning ved bruk av blockchain
Studieprogram
Energiforvaltning ved bruk av blockchain
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Som følge av klimaendringene har flere land i verden økt sin produksjon av fornybar energi. Produksjon av solenergi, utviklingen av AMS-målere som måler ;hvor mye egenprodusert kraft en kunde mater inn i nettet, batteripakker, bygningsautomasjon og andre energilagringsmuligheter bidrar til å skape et nytt energilandskap. Mange sluttbrukere har et ønske om selvstendighet i produksjon og forvaltning av sine energibehov. Dette emnet vil gi kunnskap om hvordan de ulike aktørene (produsenter (små- og store kraftselskaper, private aktører), nettselskaper, eiendomsforvaltere, sluttbrukere) vil kunne delta i markedene for egenproduksjon, energitjenester, forbrukerfleksibilitet og lagring av energi, samt utvikle forståelse for mekanismen i blockchainteknologien og hvordan den kan påvirke energimarkedet. Blockchain er en generell teknologi som også kan tas i bruk i forvaltningen av energi. Den utfordrer de kjente markedsplassene for elektrisitet, blockchain vil kunne muliggjøre en desentralisert energiforvaltning slik at elektrisitet sikkert og enkelt kan styres, distribueres, kjøpes og selges på andre markedsplasser enn tidligere, inkludert i bilaterale avtaler mellom private aktører.

Anbefalte forkunnskaper

Part 1 Assessment of practical training

Practical training has requirements for attendance 90 %. The student fills in a self-presentation for the start of the practice and self-assessment for the mid- and final assessment. Other compulsory activities included in the assessment of practical training are:

  • Planning and carrying out supervision for a group of first year students in cooperation with the practical training supervisor and contact lecturer (inspiration practical training).

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

;

Kunnskap

Studenten vil ha kunnskap om:

  • sentrale temaer og problemstillinger knyttet til energiforvaltning
  • EU’s taksonomi i bruken av FN’s bærekraftsmål
  • produksjon og distribusjon av elektrisk energi
  • fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet;
  • blockchainteknologien og hvordan den kan bidra til å løse ulike typer problemer
  • regulatoriske forhold knyttet til energikjeden og teknologisk innovasjon

;

Ferdigheter;

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om EUs klassifisering av bærekraftige aktiviteter, taksonomien
  • kan analysere sammenheng;mellom;energibruk, lokal energiproduksjon og lokal energilagring
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff som forklarer hvordan tradisjonelle forretningsmodeller blir satt på spill når ny teknologi tas i bruk
  • kan anvende faglig kunnskap om mekanismen i blockchainteknologien, og forstå hvordan den kan fungere i lokale energisamfunn

;

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
  • kjenner;til nytenking og kreativitet i prosesser i lokale energisamfunn
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger;i lys av teknologisk innovasjon
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger som bidrar til å kunne skape et nytt energilandskap ved hjelp av blockchain

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert ved at nettsamlingene gjennomføres på Zoom, med opptak. Undervisningsspråkene vil være norsk og engelsk. Opptak gjør at det er mulig å spille av hele eller deler av samlingen i ettertid. Studentene kan repetere «vanskelig» lærestoff så mange ganger de ønsker, og dette vil også kunne fange opp de som eventuelt ikke kunne delta på nettsamlingen. Nettsamlingene gjennomføres på ettermiddag, med oppstart kl. 17.00.

Canvas brukes;som digital læringsplattform for å få informasjon om nettsamlinger, pensum, studentaktiviteter og innleveringer.

Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.

Nettsamlingene vil bestå av forelesninger holdt av faglærer og gjesteforelesere fra bransjen. I løpet av hver nettsamling blir studentene delt opp i break-out rooms der de vil samarbeide om å løse relevante problemstillinger rettet mot energibransjen og de mulighetene blockchain gir i dette landskapet, samt diskutere gjennomgått fagstoff.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

In this course, nursing of patients in the context of care and rehabilitation is a key area. The course covers the nursing of patients with complex health challenges on short-term or long-term stays in different institutions. Students will gain experience of communicating and interacting with patients and next-of-kin related to long-term health challenges. Mapping of loss of function, challenges related to key patient phenomena and cognitive deficits will be part of the course. Emphasis is also placed on attention to the patients’ background as a basis for nursing. Management, organisational competence, ethics and work on the nurse's pedagogical function are also included. You will complete 8 weeks of practical training in this course.

Vurdering og eksamen

To start this course you must have passed:

  • Passed the first year of study.
  • SYKP/SYKP2100 Person Centered Care, 15 credits.
  • SYKK/SYKPPRA21 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 15 credits.
  • SYKK/SYKPPRA30 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2, 10 credits.

or equivalent.*

* For year group 2022 at OsloMet, the equivalent is:

  • Passed the first year of study.
  • SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 credits.
  • SYKP/SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits.
  • SYKP/SYKK2000 Theory of Science and Research Methods, 5 credits.
  • SYKK/SYKPPRA30 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2, 10 credits.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain age-related diseases and treatments
  • can discuss how person-centered nursing can contribute to well-being, health promotion and maintenance of physical and cognitive function in the individual
  • can explain the grounds for how health and social care policy can set the guidelines for quality development in the municipal health service and discuss how patient safety measures are expressed

Skills

The student

  • can apply the nursing process by observing, assessing, and making clinical decisions in complex nursing and treatment processes, and documenting the patient’s situation and needs for nursing in the patient records
  • can administer, observe and assess the effects of medicines, current side effects and prevent polypharmacy
  • can apply person-centered nursing, communication skills and communication principles when dealing with people with dementia to prevent and manage challenging behavior
  • carrying out prioritised patient safety measures and discussing how this is exhibited and laid as a basis for professional improvement work in the nursing and care services
  • taking responsibility for professional management by delegating and following up work
  • tasks towards a group of patients and staff and reflect on how this can have an impact on the quality of the nursing service
  • can apply educational principles in teaching, guidance and information to patients, next-of-kin, students, and relevant personnel
  • can reflect on own and others' attitudes and values ​​in interaction with patients and next-of-kin, and in interprofessional collaboration

General competence

The student

  • can assess patients' existential needs, and central phenomena such as meaning, hope, faith and reconciliation to contribute to quality of life
  • can reflect on what can prevent and resolve conflicts in the working environment
  • can identify and reflect on relevant ethical issues and dilemmas at the individual, group, and society level reflecting on the significance of social relations and the role the patient’s next-of-kin of patients who are on short- or long-term stays in institutionscan
  • can reflect on the importance of the patient's social relationships and the role of relatives of patients who are on short- or long-term stays in institutions
  • can reflect on the meaning of good care pathways for elderly people and chronically ill patients and how these can contribute to ensuring a coordinated, holistic, and cohesive service
  • takes responsibility for own learning by identifying own learning needs and acquiring new knowledge, showing initiative, accuracy and reliability

Sensorordning

Practical training: in the municipal health service (8 weeks), including self-studies, lectures, digital learning resources and theme-based seminars with presentations.