EPN-V2

EMVE3500 VVS og fornybar energi Emneplan

Engelsk emnenavn
HVAC and renewable energy (HVAC)
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare oppbyggingen og hensikten med datastrukturer som tabeller, lister, stakker, køer av ulike typer, heaper, hashtabeller, trær av ulike typer, grafer og filer
  • gjøre rede for virkemåten og effektiviteten til ulike varianter av algoritmer for opptelling, innlegging, søking, sletting, traversering, sortering, optimalisering og komprimering

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere, designe, og implementere datastrukturer, samt vurdere hvilke datastruktur som er egnet til forskjellige konkrete anvendelser
  • analysere, designe, implementere og anvende de algoritmene som trengs for å løse konkrete oppgaver
  • bruke både egenutviklede og standardiserte algoritmer og datastrukturer til å løse sammensatte og kompliserte problemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • delta i diskusjoner og gi råd om hvilke datastrukturer og algoritmer det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
  • formidle viktigheten og nødvendigheten av å bruke gode strukturer og effektive algoritmer i programmeringsprosjekter

Anbefalte forkunnskaper

EMTS2200 Strømningsteknikk og EMTS2300 Varmetransport;

Forkunnskapskrav

Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for VVS-tekniske installasjoner
  • har kunnskap om energikilder og energiforsyning
  • har kunnskap om energi- inneklimaberegninger
  • har kunnskap om vannbårne oppvarmingssystemer
  • har kunnskap om kjølesystemer
  • har kunnskap ventilasjonsanlegg og ventilering av oppholdssoner
  • har kunnskap om sanitærtekniske installasjoner innomhus

Ferdigheter

Studenten kan:

  • velge energikilder/energiforsyning som tilfredsstiller myndighetskrav
  • gjennomføre energi- og inneklimaberegninger med relevant programvare
  • utarbeide kravspesifikasjon for oppvarmingssystemer
  • prosjektere/dimensjonere energieffektive vannbårne oppvarmingsanlegg
  • prosjektere/dimensjonere energieffektive kjølesystemer
  • utarbeide kravspesifikasjon for ventilasjonssystemer
  • prosjektere/dimensjonere energieffektive ventilasjonsanlegg, herunder aggregat og kanalnett
  • prosjektere/dimensjonere ventilasjonsløsninger på rom nivå som gir akseptabelt inneklima med hensyn på temperatur, trekk, luftkvalitet og lyd
  • prosjektere/dimensjonere sanitærtekniske installasjoner innomhus (vannforsyning og avløp)
  • prosjektere/dimensjonere varmtvannsforsyningsanlegg

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive VVS-tekniske installasjoner
  • arbeide i team for å gjennomføre et tverrfaglig prosjekt innen tidsfristen
  • formidle designløsninger både muntlig, visuelt og skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, vil studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten skal:

  • Ha en dypere forståelse av menneskekroppens forskjellige systemer, deres funksjoner og interaksjoner med miljøet som f.eks sensoriske organer, og hvordan disse kan modelleres og beskrives fra et ingeniørperspektiv.
  • Lære hvordan tekniske prinsipper kan anvendes på biologiske systemer for å utvikle innovative løsninger og teknologier, som er inspirert av menneskekroppen eller naturen.
  • Forstå sammenheng mellom biologiske systemer i forhold til allerede eksisterende teknologier.

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Utvikle robuste problemløsningsferdigheter ved å anvende ingeniørmetoder på komplekse biologiske systemer.
  • Være i stand til å kommunisere effektivt med helsepersonell i tverrfaglige prosjekter og lese faglige vitenskapelige litteratur.
  • Få praktisk erfaring med bruk av teknologi for å måle og analysere biologiske systemer, og kunne bruke denne kunnskapen til å utvikle nye teknologier i fremtiden.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Få et bedre systemperspektiv og anvende dem i innovative teknologier.
  • Utvikle evnen til å tenke kritisk spesielt med bruk av ingeniørprinsipper mot biologiske systemer, noe som er viktig for å løse komplekse problemer og utvikle innovative løsninger.
  • Utvikle en bevissthet om de etiske hensynene knyttet til bruk av bioinspirerte teknologiske systemer, som for eksempel framtidige KI-teknologier.
  • Kunne anvende ingeniørprinsipper på biologiske systemer, og utvikle en dypere interesse og forståelse for både ingeniørvitenskap og medisin, noe som kan bidra til motivasjon for videre læring og profesjonell utvikling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

ELPE1300 Elektriske kretser

ELEK2100 Signalbehandling

Vurderingsuttrykk

Emnet overlaper 10 stp mot ELI2900, 7stp mot RAB1200 og 9 stp mot ELTS2500.

Sensorordning

Eksamensdel 1) En intern sensor.

Eksamensdel 2) To interne sensorer.

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Professor Peter G. Schild