Programplaner og emneplaner - Student
EMVE3500 VVS og fornybar energi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- HVAC and renewable energy (HVAC)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studenten et grunnlag for å kunne prosjektere varme-, ventilasjon- og sanitærinstallasjoner i boliger og yrkesbygg. Studenten skal lære å ta del i prosjektering, utførelse og kontroll av VVS-tekniske anlegg i bygg, slik at disse fungerer optimalt med hensyn på energibruk og inneklima.
Anbefalte forkunnskaper
EMTS2200 Strømningsteknikk og EMTS2300 Varmetransport
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for VVS-tekniske installasjoner
- har kunnskap om energikilder og energiforsyning
- har kunnskap om energi- inneklimaberegninger
- har kunnskap om vannbårne oppvarmingssystemer
- har kunnskap om kjølesystemer
- har kunnskap ventilasjonsanlegg og ventilering av oppholdssoner
- har kunnskap om sanitærtekniske installasjoner innomhus
Ferdigheter
Studenten kan:
- velge energikilder/energiforsyning som tilfredsstiller myndighetskrav
- gjennomføre energi- og inneklimaberegninger med relevant programvare
- utarbeide kravspesifikasjon for oppvarmingssystemer
- prosjektere/dimensjonere energieffektive vannbårne oppvarmingsanlegg
- prosjektere/dimensjonere energieffektive kjølesystemer
- utarbeide kravspesifikasjon for ventilasjonssystemer
- prosjektere/dimensjonere energieffektive ventilasjonsanlegg, herunder aggregat og kanalnett
- prosjektere/dimensjonere ventilasjonsløsninger på rom nivå som gir akseptabelt inneklima med hensyn på temperatur, trekk, luftkvalitet og lyd
- prosjektere/dimensjonere sanitærtekniske installasjoner innomhus (vannforsyning og avløp)
- prosjektere/dimensjonere varmtvannsforsyningsanlegg
Generell kompetanse:
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive VVS-tekniske installasjoner
- arbeide i team for å gjennomføre et tverrfaglig prosjekt innen tidsfristen
- formidle designløsninger både muntlig, visuelt og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.;Følgende;arbeidskrav må være godkjent:
Arbeidskrav 1
A) Praktisk oppgave utført i grupper om fremtidens læringsomgivelser. Utprøvinger og analyser av teknologier for læring. Presenteres muntlig, omfang 15 minutter pr. gruppe.
B);I tillegg skal det gis muntlig tilbakemelding på minst en annen gruppes oppgave. Formålet med arbeidskravet er å kunne identifisere og analysere relevante utviklingstrender for digitale læringsomgivelser.
;
Arbeidskrav 2
En skriftlig redegjøring;av søk i databaser;knyttet til masteroppgavens tema og problemstilling. Studenten skal velge ut tre artikler fra søket og begrunne relevansen av artiklene;for masteroppgaven. Omfang 1200 ord +/- 10 %. Gjennomføres;individuelt. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med søk i databaser; og; begrunne utvalg av artikler.;
;
Arbeidskrav 3
Studenten skal sette opp en liste over selvvalgt pensum (ca. 300 sider) som skal godkjennes av faglærer.
;
Arbeidskrav 4
Studentene velger tema for masteroppgave og leverer;individuelt eller i gruppe på inntil;tre en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å definere forskningsområdet for masteroppgaven og utarbeide problemstilling.
;
I utføring av arbeidskravene forventes studenten å bruke faglige begreper og perspektiver, samt korrekt bruk av kilder i henhold til vitenskapelig praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav i forbindelse med prosjektet:
- 4 milepælsmøter i gruppe
- 1 muntlig og visuell presentasjon i gruppe
Vurdering og eksamen
Eksamen høsten 2020 grunnet Covid-19:
1) Individuell digital hjemmeeksamen på 5 timer, som teller 50 %
2) Prosjektarbeid i gruppe som teller 50 %. Rapport vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet. Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.
[Eksamen tidligere:]
1) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer, som teller 70 %
2) Prosjektarbeid i gruppe som teller 30 %. Rapport vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet. Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler høsten 2020:
Eksamensdel 1) Alle hjelpemidler tillatt.
Eksamensdel 2) Alle
[Hjelpemidler tidligere:]
Eksamensdel 1) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2) Alle
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Følgende tema inngår i kurset:
Vurdering i digitale læringsmiljøer
- digitalt støttet formativ og summativ vurdering
- digitale verktøy for tilpasset opplæring
Digitalt støttet samarbeidslæring
- samarbeid i fleksible læringsmiljøer; ; ; ;;
- design for samarbeid
Innovasjon og digitale læringsomgivelser
- innovative digitale praksiser
- simulerte læringsaktiviteter
Emneansvarlig
Professor Peter G. Schild