Programplaner og emneplaner - Student
EMTS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.
Dette emnet tar sikte å få studentene til å utforme et samfunnsfagdidaktisk forskningsprosjekt ved å forholde seg til og reflektere rundt andres tekster og skrive tekster selv.
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde innenfor samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk
- har avansert kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i samfunnsfag til utforskning av nye problemområder
- skal kunne anvende flere perspektiver i egen praksis og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer samfunnsfaglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1500 ord (+/- 10 %).
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse av hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven. Formålet med arbeidskravet er å sette i gang skrivingen av masteroppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig eksamen. Studenten gir en presentasjon på 20 minutter med digitale hjelpemidler. Studenten skal presentere metodevalg og foreløpig innsamlet/tenkt datagrunnlag for masteroppgaven.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått eksamen er det adgang til å omarbeide presentasjonen én gang. Utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Sensorordning
Gjennom gruppeveiledning, produksjon av egne tekster og lesing av andres tekster skal studenten finne retning for egen forskning. Mye av arbeidet innebærer å finne eget relevant pensumstoff og bruke dette som en bakgrunn for prosjektskissen til masteroppgaven.