EPN-V2

EMTS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe. Den skal gi studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.

Bacheloroppgaven kan knyttes til oppgaver ved OsloMet eller gjøres i samarbeid med næringsliv eller andre institusjoner. Den skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning og kan være relatert til prosjekterings- eller entreprenørvirksomhet, eventuelt forsknings - eller utviklingsprosjekt.

Bacheloroppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester

Forkunnskapskrav

Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende skal kunne oppmeldes til bacheloroppgaven.

Alle tre-terminsemner må være bestått.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har gode fagkunnskaper innen energi- og miljøtekniske problemstillinger
  • har kunnskap om ulike måter å løse energi- og miljøtekniske utfordringer på
  • viser ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig systemperspektiv og ulike løsningsalternativer
  • har kunnskap om tilgengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling innen problemstillingen
  • kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre en ingeniøroppgave med en praktisk eller forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beherske egnede metoder og verktøy
  • benytte relevant faglig teori og litteratur
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon
  • formidle oppgave, funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten:

  • behersker å arbeide i team med planlegging og gjennomføring av prosjekt
  • viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurderer teknologiske løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
  • analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir studenten særlig innsikt i reglene om kommunen som organisasjon. Studenten får også kunnskaper og forståelse for de rettslige sidene av forholdet mellom kommune og stat. Emnet ses i sammenheng med emnet juridisk metode og forvaltningsrett.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • oversikt over regler som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
  • inngående juridisk kunnskap om kommunens organisering
  • inngående juridisk kunnskap om delegasjon og annen kompetansetildeling
  • oversikt over rettsreglene som styrer økonomiforvaltningen i kommunal virksomhet
  • kunnskap om egenkontroll og statlig kontroll med kommunal virksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte og ta stilling til praktiske og teoretiske kommunalrettslige problemstillinger
  • identifisere og bruke relevante rettskilder herunder oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
  • forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune med vekt på klage- og tilsynsregler

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap og forståelse for organisasjonsrettslige problemstillinger
  • kan strukturere juridisk fagstoff, herunder skille det vesentlige fra det mindre viktige
  • har forståelse av typiske etiske krav til offentlig virksomhet

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer i emnet består av individuelt arbeid i tillegg til undervisning i plenum og grupper. Oppgaveløsning står sentralt.

Vurderingsuttrykk

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.