Programplaner og emneplaner - Student
EMTS2600 Inneklima og måleteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Indoor climate and measurement technology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En skriftlig gruppetekst, ca 500 ord, basert på individuelle digitale fortellinger og diskusjoner i gruppe. Målform: sidemål.
- Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon i gruppe og en studietest.
- Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en eller flere samtaler som involverer barn. Fagteksten skal ha et omfang på ca. 1200 ord. Eventuell transkripsjonen og/eller annet materiale kommer i tillegg.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Gruppeframlegg om barnelitteratur. Omfang: Om lag 15 minutter per gruppe.
- To seminarer om barns språkutvikling.
- To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.;;;;;;;
- Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Det er krav om 80 prosent deltakelse i all undervisning.;
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk
Forkunnskapskrav
;Skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.;
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forstå grunnleggende måleteori
- kjenne til ulike typer epidemiologiske spørreundersøkelser
- gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima
- beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
- kjenne sammenhengen mellom temperatur, luftbevegelser, metabolisme, bekledning og menneskets komforttilstand i et bygg
- forstå betydningen av fuktig luft i inneklima
- forstå grunnleggende massebalanser for luftmengder og forurensninger i bygninger
- gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av helseskadelige mikroorganismer.
- forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer
- forstå forhold rundt renhold ved bygging og drift
- gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett
- lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.
- utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
- bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
- beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser basert på forurensningskilder og varme/kjølebehov.
- anvende programvare for inneklimasimuleringer
- vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
- foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, med hensyn på muggsopp og bakterier
- designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og utføre inneklimaanalyser
- vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:
- Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
- Barnekultur og barnelitteratur.
- Flerspråklighet
- Måling og sammenlikning.
- Tall og tallforståelse.
- Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to-deler:
1. Prosjektoppgave i gruppe, teller 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting
2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer som teller 70 %.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet
Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, på den skriftlige eksamen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Universitslektor Bente Hellum.