Programplaner og emneplaner - Student
EMTS1400 Termodynamikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Thermodynamics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studiet.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan:
- forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
- forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
- gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
- forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
- forklare hva entropi er et mål på.
- utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
- forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
- gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
- forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
- gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
- forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
- beskrive faseoverganger.
Ferdigheter
Studenten kan:
- beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
- benytte tilstandslikninger i beregninger
- beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
- beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
- beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
- bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
- kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet fokuserer på kunnskapsbasert praksis, forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling og jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner.
Emnet vil gi en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål. Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater.
Emnet er todelt med del A i første semester og del B i andre semester.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsdesign samt analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger
- kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
- kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområde
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
- Skriftlig oppgave i gruppe på 4- 6 studenter, på inntil 1500 ord, (MAJO4200A) med en veiledningstime i gruppe. Hverandrevurdering og fremlegg/ diskusjon av oppgaven på seminar.
- Oppgave i gruppe på 2-4 studenter (MAJO4200B), i form av utarbeidelse av prosjektbeskrivelse på inntil 1500 ord, med én obligatorisk veiledning.
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (flervalgsoppgaver). Varighet: 2 timer.