EPN-V2

EMTS1400 Termodynamikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Thermodynamics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan:

  • forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
  • forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
  • gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
  • forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
  • forklare hva entropi er et mål på.
  • utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
  • forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
  • gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
  • forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
  • gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
  • forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
  • beskrive faseoverganger.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme. 
  • benytte tilstandslikninger i beregninger
  • beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
  • beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
  • beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
  • bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
  • vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken. 
  • kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.

Arbeids- og undervisningsformer

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits or equivalent. MAVIT4060 Qualitative and Quantitative Research Methodology, 10 ECTS credits.

Vurdering og eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

-

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.