EPN-V2

EMTS1400 Termodynamikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Thermodynamics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studieprogrammet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten kan:

    • forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
    • forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
    • gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
    • forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
    • forklare hva entropi er et mål på.
    • utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
    • forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
    • gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
    • forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
    • gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
    • forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
    • beskrive faseoverganger.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
    • benytte tilstandslikninger i beregninger
    • beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
    • beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
    • beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
    • bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
    • vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
    • kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger og øvinger. I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.

    Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 6 dager.

    [Tidligere: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.]

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.