Programplaner og emneplaner - Student
EMTS1400 Termodynamikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Thermodynamics
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
-
Innledning
Termodynamikk er en teori om sammenhengene mellom energi, varme og arbeid. I dette emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskaper om termodynamikk. Sentrale tema er termodynamikkens lover, faseoverganger og fuktig luft. Anvendelsene er knyttet til energitransport i tekniske systemer, for eksempel varmepumper, kjølemaskiner, motorer (varmekraftmaskiner) og andre innretninger relevant for studieprogrammet.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan:
- forklare hva et termodynamisk system er og kan avgjøre om et system er isolert, lukket eller åpent.
- forklare hva som menes med arbeid, varme og indre energi innen termodynamikken.
- gjøre rede for innholdet i Termodynamikkens 1. og 2. lov.
- forklare forskjellen på reversible og irreversible prosesser.
- forklare hva entropi er et mål på.
- utnytte tilstandsfunksjoners (f.eks. entalpi, entropi og indre energi) egenskaper i beregninger.
- forklare hva som menes med en varmekraftmaskin i termodynamikken og kjenner til eksempler på varmekraftmaskiner fra dagliglivet.
- gjøre rede for varmepumpers virkemåte ned på komponentnivå.
- forklare begrepet luftfuktighet, herunder spesifikk og absolutt luftfuktighet.
- gjengi og forklare innholdet i fasediagrammet.
- forklare hvordan Mollier-diagrammet benyttes.
- beskrive faseoverganger.
Ferdigheter
Studenten kan:
- beregne energien som overføres mellom systemet og omgivelsene i reversible og irreversible prosesser, f.eks. i form av arbeid og varme.
- benytte tilstandslikninger i beregninger
- beregne entropiforskjeller for reversible og irreversible prosesser, f.eks. i en varmepumpe.
- beregne virkningsgraden for varmekraftmaskiner, effektfaktor for kjølemaskiner og COP for varmepumper.
- beregne relativ og absolutt luftfuktighet.
- bestemme duggpunktet ved regning og ved bruk av Mollier-diagrammet.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere problemstillinger hvor termodynamikk kan benyttes.
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid innenfor termodynamikken.
- kommunisere faglig korrekt og presist om termodynamiske spørsmål.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger. I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.
Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
-
Vurdering og eksamen
Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 6 dager.
[Tidligere: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.]
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.