Programplaner og emneplaner - Student
EMPE2500 Bygningssimulering Emneplan
-
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i teorien bak, og anvendelse av, digitale verktøy for simulering og evaluering av bygningers energibruk og inneklima. Emnet gir også en helhetlig forståelse av forholdet mellom ytre klima, bygningsfysikk (varme- og lufttransport), arkitektonisk utforming, og tekniske installasjoner, energiforsyning, og energibruk, for å oppnå optimale løsninger for inneklima og miljømål. Hensikten er å utruste studentene med nødvendig teoretisk og digital kompetanse for å velge, dimensjonere og analysere løsninger for nye bygg, og ved oppgradering av eksisterende bygg.
-
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på Byggfaglig innføring (BYFE1201), Termodynamikk (EMTS1400) og komplimenterer Varmetransport (EMTS2300) som går parallelt.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten får grunnleggende kunnskap om:
- krav, forskrifter, og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
- anvendt bygningsfysikk
- bygningers effekt- og energibehov og budsjetter, ved bruk relevante standarder
- definisjon og dokumentasjon av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert egenskapene til fasadene, tekniske installasjoner, energiforsyning og bruk av bygget
- simulering av energiforsyning med fornybar energi, og plusshus
- sammenhengen mellom bygning og ytre klima (inkludert sol- og langbølget stråling, vind, temperatur, og lokalklimatiske forhold), bygningsform, konstruksjon, passive tiltak, varmetap og varmetilskudd
- energipriser og tariffer: kilder og anvendelse
- grunnleggende energibruksanalyse for vurdering av ENØK-tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre grunnleggende beregninger av varmetransport (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon) og av effekt- og energibehovs, med enkle formelverk
- håndtere bygningsinformasjonsmodeller (BIM), deriblant overføre data til programvare for simulering og miljøvurdering.
- utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av simuleringsprogrammer som SIMIEN, TEK-sjekk, eller tilsvarende
- utføre energimerking av bygg
- vurdere inneklima (termisk komfort og dagslysforhold) utfra beregningene
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vurdere og velge riktig digitalt verktøy for hver type prosjekteringsoppgave
- jobbe tverrfaglig for å prosjektere optimale løsninger med hensyn til inneklima, energikostnader, og miljømål
- formidle resultater fra bygningssimulering muntlig, visuelt og skriftlig
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, individuelle øvinger, labortatorie-øvinger i gruppe i ALC rom, samt befaringer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, prosjektarbeid
-
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 5 laboratorieoppgaver i gruppe
- 4 skriftlige øvinger av 2-3 trykte sider
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen består av to-deler:
1. Prosjektoppgave i gruppe, teller 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting
2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer som teller 70 %.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.
-
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet
Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, på den skriftlige eksamen
-
Sensorordning
Gradert skala A-F.
-
Emneansvarlig
To intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.