Programplaner og emneplaner - Student
EMPE1500 Fysikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fokuset er på grunnleggende mekanikk relevant for studieprogrammet. Emnet gir viktig grunnlagskunnskap som benyttes i andre emner senere i studiet.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for posisjon, fart, akselerasjon, vinkelhastighet og vinkelakselerasjon
- forklare innholdet i Newtons lover og lovenes begrensninger
- forklare hva massesenteret representerer og hvorfor massesenteret er viktig
- gjøre rede for betingelsene for statisk likevekt
- forklare hva treghetsmoment er og hvilken rolle det spiller ved rotasjonsbevegelse
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere krefter og beregne kraftmomenter
- anvende Newtons 2. lov og spinnsatsen på konkrete fysiske problemer
- beskrive bevegelse matematisk, blant annet ved hjelp av egnet programvare
- løse likevektproblemer for stive legemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over ulike løsningsstrategier for et konkret fysisk problem
- vurdere og tolke resultater fra analytiske og numeriske løsninger av et fysisk problem
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
- kommunisere faglig korrekt og presist
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger.
I forelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.
Studentene gis også tilbud om medstudentvurdering i forelesningene. Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Innholdet i øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer eller studentassistant(er) er tilstede og gir hjelp og veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 5 av 6 godkjente innleverte øvinger, individuelt gjennomført, begrenset til omtrent to sider per innlevering
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultatene kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.
Innhold:
- Arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
- Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Innovasjon og entreprenørskap.
Vurderingsuttrykk
Ingen
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om skapende arbeid og innovasjon gjennom kunst- og designprosesser.
- har kunnskap om muligheter innen ulike håndverksteknikker med harde, myke og plastiske materialer samt digital teknologi.
- har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
- har kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan gi grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker og medborger og i eget skapende arbeid.
Ferdigheter
Studenten:
- kan beherske ulike håndverksteknikker og verktøy i arbeid med ulike materialer, og legge til rette for praktisk arbeid i undervisning.kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i tredimensjonal form.
- kan visualisere og formidle egne prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy.
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide systematisk for å tilegne seg motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en idé til ferdig produkt i ulike materialer.
- kjenner til ulike problemstillinger knyttet til forbruk og bærekraft samt gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg i arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling.
- har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet.
- kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk.
- har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen.