EPN-V2

EMFE2700 Elektroteknikk og byggautomasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Electrical Engineering and Building Automation
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Forelesninger, prosjektarbeid og datalab i modellering ved hjelp av BIM-verktøy.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • Ohms lov, Kirchoffs lover og elektriske kretser.
  • oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer og sikkerhet i elektriske nett,
  • elektriske motorer som brukes innen ventilasjonsanlegg og vannbåren varme anlegg.
  • styrestrøm og hovedstrøm, DDC og PLS.
  • fornybare energikilder som sol- og vindkraft
  • bygningsautomasjons- og systemintegrasjon i bygg og smarte byer.
  • styring og reguleringsteknikk innen inneklima, energi og effekt inkludert stabilitetsanalyse av reguleringssystemer.
  • ITB-rollen (NS3935) og faglig ledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg (NS6450)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og løse problemer i elektriske kretser
  • forstå oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer, inkludert spenningsnivåer, komponenter og beskyttelsesutstyr
  • bruke DDC- og PLS-systemer til å kontrollere elektriske anlegg
  • om Electromagnetic Compatibility (EMC)
  • prosjektere, programmere og driftsette et enkelt IoT anlegg
  • forstå prinsippene for fornybare energikilder, inkludert sol- og vindkraft
  • vurdere mulighetene for å bruke bygningsautomasjon for å forbedre energieffektiviteten og komforten i bygg og smarte byer
  • anvende styrings- og reguleringsteknikk til å forbedre inneklimaet og energieffektiviteten i et bygg
  • planlegge og gjennomføre overtakelse av tekniske anlegg i bygg

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evnen til å identifisere og løse problemer på en effektiv måte, samt reflektere over egen læring og utvikling
  • evnen til å kommunisere effektivt samt samarbeide effektivt i team
  • evnen til å analysere informasjon samt trekke konklusjoner og tilpasse seg endringer

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Gjennomført lab kurs i BIM-modellering i Revit (12 timer) med 2 obligatoriske innleveringer. Evnen til å modellere er nødvendig for å kunne gjennomføre prosjektet. Prosjektarbeid i gruppe (ca. 90 t) med 3 delinnlevinger, deltagelse i sidemannsvurderinger, og endelig prosjektinnlevering med presentasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger, seminarer, eget skrivearbeid, pensumpresentasjon og veiledning i grupper og individuelt.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar. Hensikten er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon.
  • Delta aktivt i veiledningsseminarer med eget tekstarbeid og diskusjon av medstudenters arbeider, knyttet til semesteroppgaven.

Disse arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Det betyr også at studenten må være til stede i minst 25 prosent av timene. Ved fravær fra presentasjon pga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider innen ny frist. Hvis denne ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen. Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Hjelpemidler ved eksamen

For the main assessment, the students may choose one of two individual term papers.

Either

  • A reportage covering science or science related issues, followed by a reflection paper that discusses and analyzes the textual material theoretically helped by the syllabus, a total maximum of 15 pages. The length of the reportage may range from 5 to 7 pages. The reflection paper may range from 6 to 8 pages. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Or

  • An analytic, theory-based paper investigating/analyzing a limited media output where science, scientific uncertainty or risks related to science are covered. The paper may range from 12 to 15 pages. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

The term papers may be written in English or Norwegian (or another Scandinavian language).

Vurderingsuttrykk

;To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Morten Opsahl

Emneansvarlig

Vidar Luth-Hanssen.