EPN-V2

EMFE2700 Elektroteknikk og byggautomasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Electrical Engineering and Building Automation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Tekniske installasjoner i bygninger er avhengig av elektrisitet og automatikk for optimal funksjon og emnet tar sikte på å gi studenten en grunnleggende innføring i dette.; Innen automasjon finner man blant annet direkte digitale kontrollere (DDC) som ved hjelp av programvare og bus-systemer styrer komponenter i VVS-anlegget. Det finnes et utall teknikker som kan knytte sammen funksjoner mellom systemer for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg og disse teknikker betegnes Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner (ITB).

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten:;

    • kan ohms lov og Kirchoffs lover;
    • forstår oppbygningen av elektrisk distribusjonssystemer.;
    • forstår hvordan man sikrer et el-nett og ivaretar elsikkerhet.;
    • kan gjøre rede for bruk av elektriske motorer i et ventilasjonsanlegg;
    • kjenner til styrestrøm og hovedstrøm;
    • kjenner funksjonsprinsippene til undersentraler deriblant blokkskjema, sensorer, aktuatorer og styring og regulering med P, PI, PID og PWM;
    • kan programmere sky løsninger med Arduino/Matlab;;
    • kan gjøre rede for ITB rollen (NS3935);
      • forstår bakgrunnen og behov for fagligledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg (NS6450);;;
    • kan gjøre rede for bruk av sol- og vind-kraft i et bygg;
      • kan gjøre rede for bruk av bygningsautomasjons busser og integrasjon til ventilasjonsanleggene.;
    • forstår bruken av maskindirektivet;;
    • kan gjøre rede for styring og reguleringsteknikk innen inneklima;
    • kan gjøre rede for energi og effekt og aktuelle tariffer;
    • kjenner til stabilitetsanalyse av reguleringssystem;

    Ferdigheter;

    Studenten kan:;

    • velge styringsstrategi for inneklima;
    • vurdere hvordan et «smart» bygg fungerer.;
    • programmere sky løsninger med Arduino/Matlab for et ventilasjonsanlegg;

    Generell kompetanse;

    Studenten kan:;

    • foreta fagligledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg;
    • designe styring for godt inneklima;
    • planlegge og utføre ITB arbeid;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger og øvinger.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse,;personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.

  • Vurdering og eksamen

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • Har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
    • Har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
    • Har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
    • Har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen

    Ferdigheter;

    Studenten

    • Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
    • Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
    • Kan velge egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
    • Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon

    Generell kompetanse;

    Studenten ;;;

    • Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
    • Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
    • Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
    • Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:

    • Forelesninger
    • Ferdighetstrening i mindre grupper
    • Individuelt arbeid
    • Seminarer

    Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

    ;

    Veiledet praksisstudier

    Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

    Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer. I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.

    For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

  • Vurderingsuttrykk

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

    ;Arbeidskrav

    • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.

    ;

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    • Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
    • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
    • Deltakelse i INTER1300;
    • Deltakelse i praksisforberedelse og;praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse

    Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen;finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Sensorordning

    Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    ;Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

  • Emneansvarlig

    Alle hjelpemidler tillatt