Programplaner og emneplaner - Student
EMFE2700 Elektroteknikk og byggautomasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Electrical Engineering and Building Automation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Tekniske installasjoner i bygninger er avhengig av elektrisitet og automatikk for optimal funksjon og emnet tar sikte på å gi studenten en grunnleggende innføring i dette. Innen automasjon finner man blant annet direkte digitale kontrollere (DDC) som ved hjelp av programvare og bus-systemer styrer komponenter i VVS-anlegget. Det finnes et utall teknikker som kan knytte sammen funksjoner mellom systemer for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg og disse teknikker betegnes Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner (ITB).
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan ohms lov og Kirchoffs lover
- forstår oppbygningen av elektrisk distribusjonssystemer.
- forstår hvordan man sikrer et el-nett og ivaretar elsikkerhet.
- kan gjøre rede for bruk av elektriske motorer i et ventilasjonsanlegg
- kjenner til styrestrøm og hovedstrøm
- kjenner funksjonsprinsippene til undersentraler deriblant blokkskjema, sensorer, aktuatorer og styring og regulering med P, PI, PID og PWM
- kan programmere sky løsninger med Arduino/Matlab
- kan gjøre rede for ITB rollen (NS3935)
- forstår bakgrunnen og behov for fagligledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg (NS6450)
- kan gjøre rede for bruk av sol- og vind-kraft i et bygg
- kan gjøre rede for bruk av bygningsautomasjons busser og integrasjon til ventilasjonsanleggene.
- forstår bruken av maskindirektivet
- kan gjøre rede for styring og reguleringsteknikk innen inneklima
- kan gjøre rede for energi og effekt og aktuelle tariffer
- kjenner til stabilitetsanalyse av reguleringssystem
Ferdigheter
Studenten kan:
- velge styringsstrategi for inneklima
- vurdere hvordan et «smart» bygg fungerer.
- programmere sky løsninger med Arduino/Matlab for et ventilasjonsanlegg
Generell kompetanse
Studenten kan:
- foreta fagligledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg
- designe styring for godt inneklima
- planlegge og utføre ITB arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.
Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter, bruk av digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III). Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få studieløpet forlenget.
Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.
Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på alle besvarelser.
Emneansvarlig
Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid
Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern