EPN-V2

ELVE3610 Introduksjon til robotikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Robotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Se omtale i emneplanen

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan beregne bevegelsene til en kinematisk mekanisme
  • kan finne invers kinematikk for en mekanisme
  • kan beregne og forstå singulariteter som kan oppstå
  • kan programmere en robot
  • har kjennskap til sikkerhetsforskrifter og sikkerhet
  • kjenner til bruksegenskaper til en robot i fabrikksammenheng
  • har kjennskap til arbeidsområder og verktøy for en robot
  • har kjennskap til sensorer og aktuatorer brukt i robotikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utarbeide verktøyløsninger for en robot
  • benytte et designprogram for simulering av en fabrikkløsning med roboter
  • simulere en robot
  • programmere og teste ut den ferdige løsning på en robot

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere hensiktsmessigheten med en fabrikk-robotløsning
  • drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen robotautomatisering
  • har grunnleggende kunnskaper innen robotteknikk

Arbeids- og undervisningsformer

Klasseromsundervisning kombinert med gruppearbeid, laboratoriearbeid, og gjesteforelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 laboratorieøvinger i gruppe på 2-4 studenter.
  • 4 (av 5) øvinger

Vurdering og eksamen

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapeuters intervensjoner innen rehabilitering, habilitering og behandling ved sammensatte medisinske og sosiale tilstander
  • kan gjøre rede for palliativ behandling innen ergoterapi
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid innen rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon
  • kan forklare hvordan sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har konsekvenser for aktivitetsdeltakelse
  • kan forklare ergoterapeuters tilnærming i hverdagsrehabilitering og begrunne tiltak på bakgrunn av teoretiske modeller og relevante redskaper
  • kan forklare hvordan overgangsfaser i livet har betydning for mestring, aktivitet og deltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende aktivitetsanalyse i kartlegging, vurdering og tilrettelegging av arbeidsplass
  • kan diskutere betydningen av arbeidsrehabilitering i lys av personers rett til aktivitet og deltakelse og drøfte betydningen av arbeidsrehabilitering opp mot samfunnsøkonomi
  • kan drøfte betydningen av personers og pårørendes erfaringskompetanse for å sikre deres medvirkning og rettigheter i tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt arbeid
  • kan anvende faglig kunnskap om, og sette inn tiltak for, mennesker med helsemessige og sosiale utfordringer
  • kan diskutere design og metode i vitenskapelige artikler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske problemstillinger i rehabilitering, habilitering, behandling og palliasjon i lys av yrkesetiske retningslinjer

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning

Sensorordning

Se omtale i emneplanen